Jonas Gåde, Comunicera: Självkänsla

”Få bättre självkänsla”

Det finns flera sätt att återuppbygga din självkänsla på. Ett av de viktigaste är att fokusera på din inställning. Ens inställning är helt enkelt en attitydfråga. Genom att fokusera på det positiva i ditt liv, kommer du sakta men säkert kunna återerövra din självkänsla. Notera det som fungerar i ditt liv som är bra. När din självkänsla är låg, är det lätt att älta med en hård negativ dialog. Det finns inget som är så förödande för självkänslan som att tala till sig själv i negativa termer; ”Gud vad jag är äcklig” eller  ”Jag är verkligen blåst, inte ens detta enkla kunde jag klara av”. Här kan du testa din självkänsla

”Jag är hård mot mig själv”

När din negativa dialog tar fart, stanna upp när du får tillfälle och gör en lista på de saker du är bra på. Räkna om dina gamla framgångar och försök minnas vad folk har sagt om dig som har gjort att din självkänsla lyfts upp. Du kan använda ord som glad, stark, smart, motståndskraftig, ambitiös eller vad du vill se dig som. Återvänd till din lista när du känner dig nere. Kom ihåg: ”Du blir som du tänker”.

Dela en A4-sida i två spalter. I den ena spalten noterar du din negativa inre dialog. Därefter byter du ut din negativa inre dialog som ”jag klarar inte det” eller ”jag är inte tillräckligt bra” mot ord som ”jag kan detta”, ”jag är lyckad” eller ”jag har det som krävs”.

Du kan säkert uppleva att det känns konstigt först i början, men om du gör denna övning så kommer ditt sinne att fokusera och börja tro på dem.

Det är också viktigt att du släpper det som du inte kan påverka. Sätt gamla misstag i perspektiv. Du kan inte ändra på det som har hänt, men du kan ändra ditt sätt att tänka på det som har inträffat. Gör de ändringar som du behöver och ge dig själv ett löfte att från och med nu behandla saker annorlunda i framtiden. När du gör misstag i framtiden, låt inte saker bli förstorade. Inse att andra människor har dåliga dagar och låt det passera. Fokusera på det som är positivt i ditt liv.

”Är du perfektionist?”

Sluta vara perfekt. Genom att tänka att du måste göra allt perfekt, gör du så att din självkänsla minskar. Undvik orden ”måste” och ”borde” för att möta din vision av perfektionism. Bestäm istället att saker är bra som de är och sluta oroa dig över det. Vad du bestämmer dig för är att ändra din interna dialog till ”jag vill”, ”jag kan” eller ”jag väljer att”. Genom att tillåta dig själv att inte vara perfekt, växer din självkänsla för att du accepterar dig själv.

Gör förändringar. Om det är något du vill förändra, sluta förhala och gör något åt saken.
Gå till handling. Övertänkande och malande kommer bara göra dina problem värre och dra ner dig.

”Dela upp dina mål i små delmål”

Besluta dig för vad som ska ändras och bryt ner det till små bitar. Dagliga små mål som du kan uppnå kommer ge dig en känsla av ett syfte, en fortlöpande känsla av välbefinnande och ökad självkänsla. Du kan se dig själv röra dig i en positiv riktning utan att bli överväldigad.

Det är också en bra idé att spendera tid med vänner som har en positiv inverkan på dig. De kan öka ditt humör och ge dig olika perspektiv på din situation. Riktiga vänner ser alltid det bra i dig. När de ger dig en komplimang så tro på vad de säger. Var inte rädd att själv ge komplimanger eller att göra något snällt för någon annan. Genom att göra något för någon annan, kan du öka din självaktning genom att fokusera utanför dig själv och sedan veta att du har gjort någon glad.

Framför allt, kom ihåg att du har valmöjligheter i livet. Du kan välja att vara nöjd med vem du är nu i dag. Din inre frid, självaktning och ditt självförtroende bestämmer din framgång, inte vad andra tänker om dig. Kom ihåg att du är värdefull precis som du är.

Här kan du testa din relation

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat

Vill du läsa mer om Självkänsla? Följ då Jonas självkänsloskola

Del 1: Självkänsloskola

www.lovetestnow.com

www.comunciera.se

www.psykologitest.se

www.terapisnack.com

Ladda ner Jonas bok ”Servicemanualen för ett bättre liv” gratis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s