Jonas Gåde, Comunicera: Undvik känsloträsket

Vad vi har upptäckt på Comunicera och som hjälpt många klinter med att komma tillrätta med sin problematik, är att det kan handla om övertänkande. Övertänkande eller ältande kallar vi den tankeprocess som handlar om att du snurrar runt samma tankar om och om igen. Dessa tankar eller föreställningar är ofta begränsande och upprörande, samt många gånger direkt ansvariga för att dina problem förvärras. Jag har döpt dessa frågeställningar till tanke-loopar. Det beror på att du själv inte kan få några nya svar. Vad du måste inse är att ett överanalyserande inte hjälper. Om du känner dig osäker och vill testa din relation på riktigt, kan du testa dig här. Att ständigt överanalysera förvärrar bara saker och ting. Inse en gång för alla att överanalyserande inte är din bästa vän. Kontinuerligt ältande kommer inte att ge dig några djupa insikter, utan stjäl bara energi och kraft från dig samtidigt som det förvärrar problemen.

– Varför tittade Gunnar så konstigt på mig idag?
– Varför sa jag inte till i skolan när jag blev mobbad?
– Min chef tycker nog inte att jag gör ett bra arbete?
– Undra om Agneta verkligen tycker om mig som hon sa?

Hur mycket du än spekulerar, kommer du aldrig att få några rättvisa svar om du inte frågar de inblandade personerna. Om du vill komma vidare så får du fråga de inblandade parter, släppa det eller göra EXIT som vi säger. Det finns inga andra alternativ. Det kan vara värt att notera att både män och kvinnor far lika illa av övertänkande, även om kvinnor har en tendens att vara överrepresenterade. När du övertänker i kombination med att du är ledsen, påverkar det ditt sinnestillstånd, vilket även kan påverka din förmåga att ta beslut. Människor som ältar använder ofta sina känslor som temperaturmätare mer än andra. Detta kan leda till en hel del problem, då man hela tiden stämmer av med vad man känner och utgår från att det är rätt. Detta försvåras också av att den emotionella delen av vårt undermedvetna saknar tidsuppfattning.

Du kommer omedvetet att reagera med samma känslointensitet som när du upplevde händelsen första gången. Om du har blivit orättvist behandlad som barn, kan varje liknande situation väcka samma starka känslor som du upplevde som liten. Orättvisan upplevs nu med samma intensitet som vid första tillfället. Det innebär att vi egentligen saknar möjlighet att uppleva nuet, eftersom nuet endast ger sig till känna som ekon av det förflutna. Det sker alltså en omedveten förvrängning av dina känslor. Denna omedvetna reaktion gör ofta att den äkta känslan inte får komma till tals. Det blir sekundära känslor – det ytliga skiktet av dina känslor – som uttrycks istället för grundkänslan.

Om du är en känslomänniska, kan följande vara bra att tänka på. Först av allt, gå inte in i dina känslor i tid och otid. Känslomänniskor kan älta allt om relationer, karriär och jobbet i tid och otid. Du är inte vad du känner, lika lite som du är det du gör. Du är mycket mer än så. Inse att dina känslor inte är en sann källa av stöd för dig. Vissa saker kommer du aldrig att få svar på, som exempelvis varför X gjorde si och så. En del känslomänniskor upplever detta som märkligt, då de ”måste” förstå sina känslor för att kunna förstå sig själva – speciellt sina negativa känslor. Acceptera att du inte alltid kommer att hitta svaren. Många gånger i mitt arbete ser jag begåvade och sensitiva människor som har fullt upp med att hålla sina känslor i schack, istället för att leva livet.

Även om känslan finns i din kropp just nu, innebär det inte att du äger den. Många gånger har du lånat den omedvetet. Det kan ibland vara irriterande att upptäcka att många av de känslor som ställer till mest problem för oss, inte är våra egna. När du känslomässigt ältar, aktiverar du också andra neutrala nätverk som tar fram andra minnen som finns i närliggande minnesbankar.

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat

Ladda ner Jonas bok ”Servicemanualen för ett bättre liv” gratis

www.terapisnack.com

www.psykologitest.se

www.comunicera.se

2 thoughts on “Jonas Gåde, Comunicera: Undvik känsloträsket

  1. Jonas Gåde

    Grattis, ältande är nog en de saker som drar mest energi ifrån oss. Det handlar om att lära sim om vad du har direkt kontroll över, indirekt kontroll över och obefintlig kontroll. Vanligtvis hamnar ältandet på frågor du inte har kontroll på. MVH Jonas

    Svara
  2. Anonymous

    Det här var en nyttig artikel för mej och min son.vi är båda ältare och jag tycker ju det är jobbigt att lyssna på hans ältande om och om igen och förstår ju då att det är lika jobbigt för mina medmänniskor att höra MITT ältande.jag har förstått att man kan faktiskt tänka sej till ett uselt mående och därför när jag mår dåligt brukar jag även tänka på allt bra jag har.nu är det slutältat för min del.dags att gå vidare

    Svara

Kommentera

