Jonas Gåde, Comunicera: Vad krävs för att kunna förändra dig själv?

I början av 90-talet så presenterade James Prochaska, Carlo Di Clemente och John Norcross sina teorier om hur människor förändras. Deras forskning inkluderade 1000-tals personer, som genomgått förändringar med varierande framgång i sina liv. Det handlade om allt från viktminskning till att sluta röka. Gemensamt för alla människor, oavsett vilken förändring de genomgick, var att de gick igenom sex olika stadier:

  • Förnekelsestadiet
  • Begrundandestadiet
  • Beslutandestadiet
  • Handlingsstadiet
  • Bibehållandestadiet
  • Återkopplingsstadiet


Olika människor spenderar olika mycket tid i respektive stadier, men alla personer som genomgår större förändringar passerar genom samtliga. Låt oss titta på vad de olika stadierna innehåller.

Fas 1- Förnekelsestadiet

Precis som namnet säger, innefattar det att personen i fråga inte är medveten om problemet. Det kan till och med vara så att han/hon inte vet att några förändringar är möjliga, eller att man har gett upp hoppet. I denna fas hör man ofta uttryck som:

”Det är såhär det är.”

”Det är faktiskt inget problem för mig.”

”Vad är det för mening? Det går ändå inte.”

”Jag dricker helt normalt. Jag har inga problem med alkohol.”

Personer som åtskilliga gånger har försökt utan att lyckas, hamnar ofta i denna fas helt enkelt för att de inte kan se någon annan utväg. Deras problem har blivit ett normaltillstånd för dem. Tanken att de skulle kunna lösa sitt problem finns inte som en möjlighet. När man befinner sig i ett konstant förnekande, uppfattar man situationen som hopplös. Vad jag upplever är att det många gånger handlar om brist på information. När människor befinner sig i detta stadie, är det ofta anhöriga som har gjort dem uppmärksamma på problemen.

Om du befinner dig i detta stadie, finns det en del steg du måste ta innan du kan gå vidare till nästa. Det första är att utveckla en större medvetenhet om dig själv. Utöver att bli medveten om dig själv och din problematik, måste du vara hoppfull. Utan hopp är chanserna små att man ska lyckas. En av våra rädslor är att ge sig ut i det okända. Varför ska någon över huvudtaget bry sig ifall det inte finns det minsta hopp? Inse att förändringar är möjliga och börja lek med tanken av att det faktiskt skulle kunna vara möjligt att förändras, även om det inte har gått tidigare. Om du befinner dig i detta stadie så ligger det i sakens natur att det kan vara svårt att inse att du har ett problem.

 

  • Fokusera på situationer där du känner att det kanske ändå skulle vara värt att förändras.
  • Blunda inte för ”negativ” information.
  • Lyssna till personer i din omgivning. Anta för ett ögonblick att omgivningen har rätt när de oroar sig för din hälsa.

Det har i studier visat sig att det är mycket viktigt att motivera sig till något när man går från förnekelsestadiet till förberedelsestadiet. När du har gjort detta, kan du gå vidare till nästa steg.

Fas 2 – Begrundandestadiet

Skillnaden här från det föregående steget är framför allt att du är medveten om att du har ett problem. I kommunikationen med personer med problem i den här fasen, är det vanligt att man hör:

  • ”Jag vill förändras, men jag vet inte hur.”
  • ”Jag vet att jag vill, men jag vet inte hur jag ska börja.”
  • ”Jag känner mig låst, men jag vill verkligen ta tag i mitt problem.”

 

Jag kommer ihåg en kvinna som ringde och ställde massvis med frågor om både det ena och det andra. Jag skickade en av mina böcker till henne. Hon läste den och återkom via mejl med en massa bra frågor och sa sig vara väldigt nöjd med svaren. Gissa vad som hände sedan? Hon avbokade vårt planerade möte. Utöver rädslan att bli avvisad, är oron för det okända en av de starkaste rädslorna inom oss. Förändringar innebär alltid att vi ger oss ut i det okända.

Vi vet inte vilka faror som lurar, men i denna fas är det viktigt att personen som ska genomgå förändringen får tänka igenom alla konsekvenser. Observera att det finns en fara att man analyserar för mycket och inte kommer till skott. Begrundandestadiet måste leda fram till nästa fas där vi tvingar oss själva att gå till handling. I detta stadie finner man ofta motstridiga föreställningar och beteenden. Man blir engagerad i förändringsprocessen och pendlar mellan att vilja förändras och att ignorera problemet genom att tycka att det är för jobbigt.

  • Tänk på att inte skynda på processen för mycket. Det kan få motsatt effekt.
  • Det är viktigt att du också belyser de negativa aspekterna, eftersom det är dessa som bromsar processen.
  • Locka fram värderingarna och sätt mål för att hjälpa dig identifiera vad du vill göra åt problemet.
  • Gå igenom riskerna med att fortsätta med problembeteendet.
  • Diskutera med dig själv och andra varför en förändring skulle vara bra.
  • Gå igenom fördelarna som finns med att förändras.

 

Fas 3 – Beslutandestadiet

I denna fas har du tagit beslutet att förändras. Du har dock inte bestämt dig för hur du ska gå till väga.

  • ”Jag ska inte låta mina problem stoppa mig från att må bra.”
  • ”Jag ska börja ta tag i mina problem nu.”
  • ”Jag vet att jag kan fokusera på något och genomföra det.”

 

Fundera över nedanstående frågor. På vilket sätt skulle det nya tillståndet kunna hjälpa dig? Identifiera vilka föreställningar som har bromsat dig hittills. Nedan finner du lösningsfokuserade frågor som kan vara till hjälp:

  • Hur kommer du veta att problemet är löst?
  • När upptäckte du att problemet inte var så farligt?
  • Vad hände vid den tidpunkten?
  • Vad gjorde du annorlunda?
  • Vad kommer du att se, höra och känna när allt är som du vill?
  • Omstrukturera problemet så att det blir förändringsbart.

 

Det viktigaste i denna fas är att du arbetar fram en handlingsplan för hur du ska komma till rätta med dina problem.

Fas 4 – Handlingsstadiet

I denna fas är det viktigt att skapa en lista med konkreta förslag på vad du ska göra till nästa gång:

  • Hur många promenader ska du ta?
  • Hur mycket mindre ska du dricka?
  • Skall du simma en eller två kilometer?
  • På vilket sätt ska maten vara annorlunda från och med nu?

 

I denna process är det viktigt att hela tiden omvandla målsättningarna till konkreta uppgifter. Det räcker inte med att du säger till dig själv att du vill må bra.

Fas 5 – Bibehållande stadiet

Att bibehålla en förändring kräver andra färdigheter än de som krävs för att göra den. För att lyckas i detta stadie, är det viktigt att du reducerar ditt allt eller inget- tänkande. Många klienter som jag träffar på Comunicera lider av ett tankemönster som kallas för allt eller inget:

Helt plötsligt ska man sätta igång och träna tre dagar i veckan, annars är det inte ens värt att träna överhuvudtaget. Vad du måste lära dig är att värdesätta små förändringar. Om du försöker ändra alla dina ovanor på en gång, är du snart tillbaka i ditt gamla mönster. Det är som upplagt för att misslyckas! Vad du ska fokusera på är de små förändringarna som sker varje vecka. Då kan du se resultat som blir hållbara och det stärker din motivation. Det tar fyra veckor att skapa en enkel vana, däremot kan det ta flera månader av regelbunden träning innan motionen blir en del av ditt liv. Snart är dina nya vanor lika naturliga som att borsta tänderna. Kom ihåg att det inte är de enskilda handlingarna som skapar ditt liv, utan det som du gör kontinuerligt.

Fas 6 – Återkopplingsstadiet

Kom ihåg att ditt nya tillstånd bara är början! Om du verkligen vill förändras och bibehålla din vikt, träning m.m, innebär det att du måste fortsätta med att vara vaksam på hur du tänker och agerar.

Sammanfattning

Gå igenom de sex stegen. Kom ihåg att varje steg har sin funktion och att det inte bara är handlingsfasen som talar om för dig att du är på rätt väg.

Källa Jonas Gåde Tjockholmsbibeln

Matrialet är copyrigtskyddat

Kommentera

