jonas Gåde, Comunicera: Depression och dålig självkänsla går oftast hand i hand

”Kan man bli deprimerad av dålig självkänsla?”

De flesta som är deprimerade har ofta en känsla av att känna sig värdelös. Om depressionen är svår, känner man ofta större värdelöshet. Du är inte ensam. En undersökning som gjordes av Dr Aron Beck avslöjade att över 80 % av de som är deprimerade uttrycker förakt för sig själva. Personer som lider av depression berättar ofta i terapirummet om känslor av nedstämdhet, tomhet och värdelöshet. Dessa negativa känslomässiga reaktioner resulterar på sikt i att din självkänsla sänks. När vi på Comunicera arbetar med deprimerade klienter, finns det två saker som är essentiella för behandlingen. Det första handlar om att ta och utmana föreställningen om att saker och ting kan förändras. Det andra handlar om att bearbeta dina känslor av värdelöshet som är en del av fundamentet i depressionen.

Problemen som kan uppstå i terapirummet har en filosofisk dimension. Frågan vi brottas med är hur vi kan hjälpa klienter att förstå att det som de upplever som sanning ofta förvrängs av själva sjukdomstillståndet. Många klienter brottas med problemet av att inte kunna skilja på identitet och beteende. Många klienter gör felet att dem lägger allt värde i sina prestationer. Kom ihåg att du inte kan förtjäna ditt värde genom vad du gör. Visst kan vissa prestationer ge dig en viss tillfredställelse, men inte sann glädje. Självkänsla baserad på handlingar är en falsk känsla, inte den genuina. På Comunicera har vi haft en del framgångsrika klienter inom musik, dans och skådespeleri. De vet att deras prestationer inte ger dem något vaccin mot depression. Du kan inte bygga upp din självkänsla på vare sig ditt utseende, talang eller framgång.

”Hur påverkar depression relationen?”

Den stora majoriteten av deprimerade personer är väldigt älskade och omtyckta, men det hjälper inte ett dugg eftersom de saknar självkänsla och självförtroende. I grund och botten är det bara din egen känsla av värde som bestämmer hur du mår. ”Så, okej jag har dålig självkänsla, men hur får jag en bra självkänsla då?” Klienterna i terapirummet säger ofta: ”Jag känner mig förbannat ointressant och jag är övertygad om att jag inte är lika bra som andra människor. Jag tror inte att det finns något som jag kan göra för att ändra dessa ruttna känslor. Det är sådan jag är.” Första steget är att noga tänka över vad du säger till dig själv när du insisterar på att du inte är bra. Bevisen du presenterar som ett försvar till din värdelöshet är ofta, om inte alltid, väldigt vaga och har inte någon grund. Detta är baserat på en nyligen genomförd studie av Dr Aaron Beck och David Braff, vilket indikerar att det faktiskt finns en formell tankestörning hos deprimerade patienter.

Vi vet av erfarenhet efter att ha behandlat tusentals klienter med depression, att du under perioder av din depression förlorar din vanliga förmåga att tänka klart. Du får svårt att sätta saker och ting i dess rätta perspektiv. Negativa händelser växer i viktighet tills de dominerar hela din världsbild. Det som gör det ännu mer komplicerat är att du inte riktigt kan förstå att det som händer är snedvridet. Det som du upplever känns verkligt för dig. Illusionen av helvetet som du har skapat upplevs och känns väldigt övertygande. Ju mer deprimerad och nedstämd du är, ju mer komplicerad blir din tankestruktur. Och omvänt, i frånvaron av mental distraktion så kan du inte uppleva låg självkänsla eller depression.

”Jag har svart vitt tänkande, allt eller inget”

Den mest vanliga mentala distraktionen att se upp för när du känner dig värdelös är allt-eller-inget-tänket. Många av de klienter som jag har träffat lever efter ett ”svart eller vitt”-mönster. Det är precis som om de alltid måste göra allt perfekt, annars är de värdelösa. Det spelar ingen roll om det handlar om träning eller att reducera något på menyn – Allt ska ske på en gång. Helt plötsligt ska man sätta igång och träna tre dagar i veckan, annars är det inte värt att träna överhuvudtaget. Den positiva intentionen är att då något ska göras så ska det göras perfekt.

Det är inte ovanligt att ett misstag används som ursäkt för att du ska sluta upp med dina föresatser. Vad du ska fokusera på är att göra små förändringar varje vecka under en tid. Då kan du se resultat som blir hållbara om du är motiverad. Lär dig att vara nöjd med minsta förändring i rätt riktning. Meningen är att de förändringar du gör på sikt ska utgöra en del av din nya livsstil. Ifall du ser på livet endast i extrema kategorier, kommer du att tänka att allt du gör antingen är bra eller fruktansvärt dåligt. Det skapar överväldigande ångest och frekventa besvikelser. Nu undrar du naturligtvis hur du kan komma till rätta med detta.

Tips på att få bättre självkänsla”

Besvara din interna kritik. En känsla av värdelöshet skapas av din interna, självkritiska dialog. Det är självgraderande åsikter som ”Jag är verkligen inte bra”, ”Jag är skitdålig”, ”Jag är till besvär för andra människor” o.s.v. Detta skapar och göder dina känslor av förtvivlan, samt bidrar till en låg självkänsla. För att övervinna den här mentala ovanan, är dessa tre steg nödvändiga:

A. Träna dig själv att känna igen de självkritiska tankarna och skriv ner dem allt eftersom de går genom huvudet.

B. Lär dig varför dessa tankar är förvrängda.

C. Öva på att tänka om dem för att utveckla en mer realistiskt självvärdering.

En effektiv metod för att klara av det här är ”trippelkolumn-tekniken”. Dra helt enkelt två linjer nedför ett papper så att det delas i tre kolumner. Benämn den vänstra kolumnen med ”Automatiska tankar” (självkritik), den mellersta kolumnen med ”Kognitiv tanke” och den högra med ”Rationell respons” (självförsvar). I den vänstra kolumnen skriver du ner all smärtsam självkritik som du skapar när du känner dig värdelös och ser ner på dig själv. Ta som exempel att du helt plötsligt kommer på att du är sen till ett viktigt möte. Ditt hjärta börjar slå och du grips av panik. Fråga dig själv: ”Vad för tankar går genom mitt huvud nu? Vad säger jag till mig själv? Varför upprör det här mig?” Skriv sedan ner de här tankarna i den vänstra kolumnen.

Automatisk tanke: Jag gör aldrig något rätt.

Kognitiv tanke: Överreaktion.

Rationell tanke: Nonsens! Jag gör massor av saker rätt.


Jonas Gåde

Materialet är copyright skyddat

Här kan du läsa mer om Självkänsla och även här: Hur stärker man sin självkänsla?

 

3 thoughts on “jonas Gåde, Comunicera: Depression och dålig självkänsla går oftast hand i hand

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s