Jonas Gåde, Comunicera: Lider du eller din partner av svartsjuka?

”Lider du eller din partner av svartsjuka?” – Då ska du läsa detta.

Svartsjuka bär ofta med sig en känsla av hot, som inte står i proportion till situationens innehåll. Till skillnad från avundsjuka, har svartsjuka en mer komplex struktur som innehåller många känslor, vilket gör att den kan vara svår att hantera. En del tror att det finns en gen som styr svartsjukan, men det finns det inte. Svartsjuka är ett inlärt beteende. Den sätter igång känslor, tankar och beteenden som kan leda till starka överreaktioner. Det kan handla om att kontrollera din partner för att ingen annan ska komma nära eller att du håller långa förhör för att utrota all din osäkerhet. Precis som med alla andra mentala fiender, förlorar du mycket energi om du fastnar i denna fälla. Känslorna kan handla om smärta, raseri, skuld, sorg, avund, skräck eller förödmjukelse.

Tankarna kan handla om harm, klander, jämförelse med den rivaliserande eller martyrskap. Om du har varit utsatt för tunga kränkningar, kan det medföra att dina tankar om dig själv och vad som är normalt har fått sig en törn. Beteendet kan innehålla en känsla av att svimma, skakningar i kroppen, svettningar, utfrågningar, förhör av partnern och sökande efter uppmuntran. Detta kan leda till aggressiva handlingar, samt även våld. Svartsjuka är dock inte bara av ondo. Det kan också vara en signal på känslor av förälskelse i förhållandet och i en mild form kan det vara helt okej. När reaktionerna blir våldsamma eller oproportionerliga, har det spårat ur. Testa din relation här

Till exempel:
En kvinna förkrossas av svartsjuka för att hennes make ska arbeta under en annan kvinnas ledning, en man ställer till en scen för att partnern dansar med en annan man, en kvinna får inte ta med sig vilka kläder hon vill när hon åker på konferens och en partner får inte prata med sin före detta partner om barnen. Denna sortens reaktion kan skapa stora spänningar i förhållandet och den ena parten kan tvingas gå på äggskal för att undvika ett svartsjukedrama. Den svartsjuka partnern som ofta är medveten om sina problem, svänger mellan självklander och aggression. Att leva med en svartsjuk partner kan också hjälpa dig att se delar av din partners svartsjuka som ett kvitto på hans/hennes starka känslor för dig. Om din partner inte värderade ert förhållande, skulle du inte ha det här problemet.

”Här är några idéer som kan hjälpa dig att lindra din partners svartsjuka:”

– Hjälp till att bygga upp din partners självkänsla och tillit till sig själv.

– Var aktiv och prata, istället för att vara passiv.

– Försök förstå och stödja din partner.

– Se till att vara kontaktbar om din partner vill det (inom rimliga gränser).

– Var vaksam på ditt uppförande.

– Om du av erfarenhet vet att vissa saker sätter igång din partners svartsjuka, var praktisk och ändra dem om du inte gör våld på dig själv.

– Håll ingångna överenskommelser. Om du har lovat att undvika att träffa din före detta på kvällen så håll ditt löfte.

– Var lite extra uppmärksam genom att berätta för din partner hur mycket du älskar honom/henne.

– Ge komplimanger och prata om den underbara framtid som ni ska ha tillsammans.

”Tips för att hantera din svartsjuka”

När du respekterar dig själv, finner du dig inte i att andra trampar på dig. Den som har en bra självkänsla tänker också på andra människors rättigheter och uppmuntrar dem att ha sin egen identitet, att uttrycka och att känna vad de vill. När du har en bra självkänsla, kan du faktiskt tillåta dig själv att vara just den du är. Genom att acceptera dig själv, ger du också dig möjligheten att acceptera din partners annorlunda idéer och andra modeller av verkligheten. 

Här kan du pröva om din partner är svartsjuk:  Psykologitest 

Vill du diskutera svartsjuka eller andra saker rörande relationer kan du göra det på Terapisnack

Vill du läsa mer om svartsjuka? Hur kan man lära sig hantera svartsjuka?
Källa: Magiska relationer

Jonas Gåde

Materialet är copyright skyddat

 

2 thoughts on “Jonas Gåde, Comunicera: Lider du eller din partner av svartsjuka?

  1. Dolly

    Hej! Jag har levt länge i svartsjuka relationer och jag blir chockad när jag läser dina råd. Vad baserar du dem på? Finns det forskning eller har du tänkt ut dem själv? Att anpassa sig till partnerns svartsjuka är det VÄRSTA man kan göra. Att se till att vara kontaktbar, hålla överenskommelser om vem man får träffa osv – det har aldrig hjälpt mig tvärtom hittar partnern nya anledningar att klaga. Det är inte en rationell känsla. Om du måste lova saker och sätta upp regler för ditt beteende har du gått med på att begränsa dig själv pga att ett monster regerar ditt liv.

    Svara
    1. jonasgadeblogg Inläggets författare

      Hej Dolly

      Tack för ditt svar

      Jag tror vi talar förbi varandra.Jag talar om normal svartsjuka inte sjuklig svartsjuka
      Dina erfarenheter handlar förmodligen om personer som varit sjukligt svartsjuka. Det är något helt annat.
      När personer är sjukligt svartsjuka sitter det ofta väldigt djupt och kräver stora terapeutiska insatser.
      Jag skall förtydliga detta och skriva om texten.
      Jag har inte sagt att man skall anpassa sig. Det jag sagt är att möta upp upp sin partner om man lever i en respektfull och kärleksfull relation där det finns svartsjuka. Informationen kommer från Sveriges största databas http://www.lovetetsnow 10000 par som intervjuats och som har normal svartsjuka.

      – Se till att vara kontaktbar om din partner vill det (inom rimliga gränser). Dt tillhör normal respekt i en kärleksfull relation

      – Var vaksam på ditt uppförande

      – Om du av erfarenhet vet att vissa saker sätter igång din partners svartsjuka, var praktisk och ändra dem om du inte gör våld på dig själv.

      – Håll ingångna överenskommelser. Om du har lovat att undvika att träffa din före detta på kvällen så håll ditt löfte.

      Mvh

      Jonas

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s