Jonas Gåde, Comunicera: Hur stärker man sin självkänsla?

”Hur får man bättre självkänsla?”

Igår skrev jag om svartsjuka. Svartsjuka personer brukar lida av bland annat dålig självkänsla. Det går att bygga upp självkänslan. Du kan testa din självkänsla inne på Psykologitest.

”Hur bygger jag upp min självkänsla?”

Det finns flera sätt att återuppbygga din självkänsla på. Det är viktigt att du fokuserar på din inställning. Inställning är helt enkelt en attitydsfråga. Genom att fokusera på det positiva i ditt liv, kommer du sakta men säkert att kunna återerövra din självkänsla. Notera det som fungerar bra i ditt liv. När din självkänsla är låg, är det lätt att älta med en hård negativ dialog. Det finns inget som är så förödande för självkänslan som att tala till sig själv i negativa termer: ”Gud vad jag är äcklig” eller ”Jag är verkligen blåst, inte ens detta enkla kunde jag klara av”.

När din negativa dialog tar fart, stanna upp när du får tillfälle och gör en lista på de saker som du är bra på. Räkna upp dina gamla framgångar och försök att minnas vad folk har sagt om dig som har gjort så att din självkänsla har fyllts på. Du kan använda ord som glad, stark, smart, motståndskraftig, ambitiös eller vad du vill se dig som. Återvänd till din lista när du känner dig nere. Kom ihåg: du blir som du tänker.

”Övning självkänsla”

Dela en A4-sida i två spalter. I den ena spalten noterar du din negativa inre dialog. Därefter byter du ut din negativa inre dialog som ”Jag klarar inte det här” eller ”Jag är inte tillräckligt bra” mot ord som ”Jag kan detta”, ”Jag är lyckad” eller ”Jag har det som krävs”. Du kan säkert uppleva att det känns konstigt i början, men om du gör denna övning så kommer ditt sinne att fokusera och börja tro på dem. Det är också viktigt att du släpper det som du inte kan påverka. Sätt gamla misstag i perspektiv. Du kan inte ändra på det som hände, men du kan ändra ditt sätt att tänka på det som har inträffat.

”Det finns inga måsten eller borde”

Gör de ändringar som du behöver och ge dig själv ett löfte; att från och med nu behandla saker annorlunda. När du gör misstag i framtiden, låt inte saker bli förstorade. Inse att andra människor har dåliga dagar och låt det passera. Fokusera på det som är positivt i ditt liv. Sluta vara perfekt. Genom att tänka att du måste göra allt perfekt, gör du så att din självkänsla minskar. Undvik orden ”måste” och ”borde” för att möta din vision av perfektionism. Bestäm istället att saker är bra som de är och sluta oroa dig över det. Vad du bestämmer dig för är att ändra din interna dialog till ”Jag vill”, ”Jag kan” eller ”Jag väljer att”. Genom att tillåta dig själv att inte vara perfekt, växer din självkänsla för att du accepterar dig själv.

”Jag ältar och maler för mycket”

Om det är något som du vill förändra, sluta förhala och gör något åt saken. Gå till handling. Övertänkande och malande kommer bara att göra dina problem värre och detta drar ner dig. Besluta dig för vad som ska ändras och bryt ner det till små bitar. Dagliga små mål som du kan uppnå kommer att ge dig en känsla av syfte, en fortlöpande känsla av välbefinnande och ökad självkänsla. Du kan se dig själv röra dig i en positiv riktning och inte bli överväldigad. 

”Gör dig av med alla energitjuvar” 

Det är också en bra idé att spendera tid med vänner som har en positiv inverkan på dig.
De kan öka ditt humör och ge dig olika perspektiv på din situation. Riktiga vänner ser alltid det bra i dig. När de ger dig en komplimang, tro på det dem säger. Var inte rädd för att själv ge komplimanger eller att göra något snällt för någon annan. Genom att göra något för någon annan så kan du öka din självaktning genom att fokusera utanför dig själv, därefter veta att du har gjort någon glad. Mest av allt, kom ihåg att du har valmöjligheter i livet. Du kan välja att vara nöjd med vem du är idag. Här kan du testa din självkänsla

Din inre frid, självaktning och ditt självförtroende bestämmer din framgång, inte vad andra tänker om dig. Kom ihåg att du är värdefull precis som du är.

Jonas Gåde

Materialet är copyright skyddat

Här finner du mer material om Självkänsla och om hur Självkänsla och depression kan hänga ihop

 

2 reaktioner på ”Jonas Gåde, Comunicera: Hur stärker man sin självkänsla?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s