Jonas Gåde, Comunicera: Testa om du är shopoholic?

Jag har utformat ett test där du kan testa om du eller en vän är i farozonen för ett köpberoende: Shopaholic Test 

Händer det att du köper nya kläder fastän du har garderoben full? Då är du inte ensam. Överdriven shopping används ofta som ersättning för andra behov. När vi tänker på ordet shopaholic, går tankarna lätt till en person som är rik och har alla möjligheter att spendera för mycket pengar på precis vad de vill ha för stunden. Ingenting kunde vara längre ifrån sanningen. I terapirummet har jag mött mängder av tjejer som varit shopaholics utan att veta om det. 

Tvångsmässigt köpberoende är ett allvarligt tillstånd som drabbar tusentals människors liv, men precis som många andra problem är det bara ett symtom. Om du eller någon du känner är köpberoende så är prognoserna rätt goda att övervinna detta destruktiva beteende om du söker hjälp. I de allra flesta fall är det inte så svårt att komma till rätta med tvångsmässigt köpberoende. I de flesta fall (99 av 100) handlar det om koppling till våra känslor som vi inte kan hantera. Inköpen kan fungera som tröst, belöning, straff och mycket annat.

När en person som är shopaholic befinner sig i känslomässigt stressade lägen, är det mer regel än undantag att han/hon tröstar sig med att gå i affärer. Det sägs lite skämtsamt att män som är stressade dricker alkohol och invaderar andra länder, medan kvinnor under stress invaderar shoppingcenter eller kylskåpet.

Om du är på väg ut och handla, stanna upp och gör HALT.

Nästa gång du ska köpa den där toppen (fastän du redan har 25 toppar), ska du hejda dig lite och sätta dig ner. Slut ögonen, ta ett djupt andetag och känn efter vad det är du egentligen känner. Vad står köpandet för? Sätt ord på känslorna som kommer upp. Kanske är du emotionellt utsvulten, ledsen, arg eller bär på andra känslor som du inte har arbetat igenom.

Fråga dig själv innan du ger dig ut på en köprunda :

  • Hur köpsugen är jag?
  • Behöver jag verkligen mer kläder?
  • Hur kommer jag att må efter jag har gjort mina inköp?
  • Vad är det för känslor jag har just nu som jag försöker döva?
  • När köper jag extra mycket?
  • Vad är det för känslor som kommer upp när jag handlar?
  • I vilka situationer är jag extra köpsugen?


Det finns ett par situationer då vi är speciellt benägna att tappa greppet om våra köpvanor:

 

  • När du känner dig ensam.
  • När du är missnöjd emotionellt.
  • Vid avsaknad av beröring.
  • Vid avsaknad av sex.
  • Du saknar en relation.
  • När du är uttråkad och känner att relationen är slentrian.
  • Du är deprimerad.
  • Du har dålig självkänsla.


Om det har gått så långt att du har tappat kontrollen och hamnat i skuldfällan, inse att det finns hjälp. Ta kontakt med en terapeut eller psykolog. Det är ett bra första steg. Välj någon som har erfarenhet av shoppingmissbruk. Tillsammans kan ni utforska vad det egentligen handlar om eller vad du flyr ifrån för underliggande problem. I en del fall kan depression, låg självkänsla och ångest trigga köpberoendet. I extrema fall kan det vara bra att göra test för bipolär sjukdom om köp-sekvenserna bara uppkommer ibland.

Om du får höga poäng på testet eller din terapeut och du tillsammans kommer fram till att du har problem, är det viktigt att du ta ansvar för ditt eget handlande.

Jonas Gåde

Materialet är copyright skyddat

 

Kommentera

