Jonas Gåde, Comunicera: Vad jag än gör hittar min partner alltid fel på dig

”Min partner har orealistiska förväntningar”

Vad tror ni hemligheten är bakom framgångsrika äktenskap? Nästan alla relationsexperter runt om i världen säger att det handlar om kommunikation. Jag säger att det handlar om förväntningar. Jag minns en klient jag hade som var flygvärdinna. Jag har inga fördomar, men jag lyckades aldrig förstå hur hon hade kunnat bli flygvärdinna, eftersom hon bara var 155 centimeter lång. Jag trodde att Luftfartsverket hade regler för det där. Hur som helst så hade hon problem i sin relation.

Jonas: Vad är det du vill få ut av relationen?

Klienten: Jag vill att det ska vara som i en film.

Jonas: Vilken film då?

Klienten: Som i en italiensk kärleksfilm.

Jonas: Kan du ge något exempel?

Klienten: När jag kommer hem efter en lång flygning, då vill jag att han ska lyfta upp och snurra runt mig, det verkar så mysigt.

Jag tänkte tyst för mig själv att det var tur att hon bara var en och femtio lång och inte vägde så mycket. Vad både den här klienten, du och din partner behöver tänka på är att vara realistiska när det gäller era förväntningar.

”Min partner har väldigt höga krav på mig”

De flesta relationer börjar med en sådan intensiv, positiv känsla att det är svårt för någon av parterna att tänka sig att relationen ska kunna bli sämre. Men många gånger fortsätter vi inte att arbeta med vår relation, vilket gör att den inte håller. Vill du testa din relation kan du göra det här. Vad vi behöver lära oss är att det kan vara svårt att få alla förväntningar uppfyllda i alla sammanhang. Trots detta så fortsätter vi krampaktigt att gripa efter dessa motsägelsefulla förväntningar. Det gör vi genom att behålla vår illusion av kärleken som ett rosaskimrande paradis. Låt dig inte luras av orealistiska Hollywoodsagor. Sanningen är att leva kärleksfullt med sin partner i mogen kärlek är något annat än att vara förälskad. Bra relationer byggs inte på ett spa eller en weekend i Paris, utan de byggs i vardagen.

“En bra strategi är att inse att det inte finns någon perfekt partner. Istället gäller det att hitta en partner som har fel som man kan stå ut med.”

Jonas Gåde

Källa: Magiska relationer

(c) Materialet är copyrightskyddat

Tyckte du denna artikel var bra? här finner du mer material: 5 strategier för bra kommunikation

 

Kommentera

