Jonas Gåde, Comunicera: Älskar älskar inte

”Skall jag göra slut, skiljas?”

”Älskar du Peter?” frågade jag Helena. Hon gjorde en lång paus. ”Jag har frågat mig det också. Jag vet inte. Vad tror du?” Jag visste svaret. Det var i samma ögonblick som Helena ställde frågan om hon älskade Peter, kanske var det i just det ögonblicket, som kärleken tog slut mellan dem. Även om det var många år sedan så minns jag det som om det vore igår. (Peter och Helena är namn tagna ur luften).  

Detta kunde jag inte tala om för henne, utan det skulle hon få komma i underfund med själv. Jag visste att Peters och Helenas relation hade kommit till en punkt där deras tankar och kroppar nästan gjort det omöjligt för dem att kommunicera och reparera sina problem. Loppet kändes kört. Alla tecken fanns där. Helena vågade bara inte se dem.

– Helena upplevde relationsproblemen som svåra.
– När de pratade om viktiga saker så verkade det meningslöst.
– De började leva parallella liv.
– Den ena eller andra parten kände sig ensam.
– De grälade inte ens längre (de brydde sig inte).
– Sex blev ointressant och var sällan förekommande.
– De hade slutat att göra saker tillsammans.

Båda var apatiska och hade slutat engagera sig i den andre. En del personer lämnar ett äktenskap genom att ta ut skilsmässa. Andra använder sig av en mildare variant; de fortsätter att leva parallella liv tillsammans. Vilken väg du än väljer för din relation, bör du vara vaksam på följande saker.

När ni har passerat brytpunkt två, är ofta batteriet i så dåligt skick att det inte går att reparera. Då är det inte ovanligt att den ena eller båda parterna inleder affärer vid sidan om för att fylla de behov som saknas. Otrohet är nästan alltid ett kvitto på att relationen är på väg att dö. Trots att alla signaler fanns där tidigare och att de behövde hjälp, missade Helena och Peter detta.

De är inte ensamma. Många par fortsätter att köra relationen i botten. Slutet på äktenskapet och relationen kunde ha blivit förutsatt långt tidigare. Tyvärr söker par hjälp allt för sent. Varningssignalerna fanns där långt tidigare, om de bara hade lärt sig vad de skulle titta efter. Här kan du testa hur din relation är eller var

”Tecken och varningssignaler på att relationen inte mår bra:”

(1) Kritik och förakt hör till vardagen.
(2) De misslyckade försöken att återupprätta relationen efter grälen.
(3) Psykologiska reaktioner (översvämningar).
(4) Negativa tankar om er relation.

Källa: Lovetestnow, Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat

Här kan du testa dig om du lever i en ohälsosam relation: Psykologitest

 

Kommentera

