Jonas Gåde: 4 saker män ogillar hos kvinnor – del 1

 

Nedan finner du fyra saker som män har svårt för hos kvinnor och tjejer. Det är inga sanningar. Det är bara saker som skiljer killar från tjejer. Tjejer, sitt lugnt i båten, det kommer en lista till er också med saker som kvinnor ogillar hos män. Den tar dock väldigt lång tid. Jag räknar med att vara klar vid jul någon gång. Där räcker det inte bara med fyra grejer, utan det blir snarare 400. Haha…  

1. ”Män ogillar att vara renoveringsobjekt”
Män har svårt att hantera kvinnor som försöker att förändra dem. Jag råkade själv ut för detta med min första tjej. Det var lite som att göra lumpen. Jag fick en ny frisyr, nya kläder och flera långa listor med saker som skulle organiseras. Det tog mig sju svåra år att komma ur det greppet. Dessvärre finns det massvis med exempel på män som tvingas genomgå näst intill en personlighetsklyvning.

Tänk dig själv hur roligt det skulle vara om din kille sa till dig: ”Kan inte du klä dig lite mer kvinnligt eller kan inte du gå en matlagningskurs?”. Risken du tar om du renoverar för mycket, är att din partner tappar bort sig själv. Jag minns en gång att jag skulle renovera en sommarstuga. Jag ville få ner kostnaderna så jag försökte med alla medel att övertyga byggmästaren, men det gick inte. ”Jonas, du måste för fan inse att man kan inte renovera ett rivningsobjekt, riv skiten och skaffa ett nytt hus istället. Det blir billigare” .

2. ”Män ogillar att bli jämförda med andra män”
När din partner jämför dig med sina tidigare partners, upplevs det som en emotionell kränkning eller ett subtilt sätt att nedvärdera dig på.

Tjejen: Vet du vad Tomas gjorde för Anneli? Han hade packat en utflyktskorg med en massa överraskningar. Låter inte det mysigt? Han firade till och med hennes namnsdag.

Att du inte flyttar ihop med honom då”, hade han lust att säga. Men det kan man inte säga, så han sa:

– Ja, det var fint (suckar inombords).

Samma sak gäller för kvinnor. De vill heller inte bli jämförda med före detta partners. Du är du och den före detta är just före detta. Håll dem utanför relationen.

3. ”Män har svårt att hantera dina tårar”
Män känner sig ofta inte bekväma när en kvinna gråter. De vet helt enkelt inte hur de ska hantera eller lösa situationen. Det beror på att män oftast inte är i lika bra kontakt med sina känslor. En del tjejer och kvinnor använder sina tårar som vapen när de inte får sin vilja igenom. Det är något som män ogillar och är besvärade av. De flesta tjejer som jag har pratat med, är överens om att något av de värsta som finns är när en kille gråter. Gå in i den känslan så kan du föreställa dig hur han känner.

4. ”Män tycker inte om att leka project runaway”
Om din partner hade varit intresserad av smink och mode, hade han valt ett passande yrke som frisör eller makeup-artist. Men det råkar vara så att han gillar lite tyngre grejer och får ihop till smör och bröd genom att slamsuga avloppsbrunnar. Det hindrar inte många kvinnor från att drömma sig iväg och tro att de är gifta med en reinkarnation av Ganni Versace som ska ge ett utlåtande om vilken klänning han tycker att hon passar bäst i. Jag har ett tips till alla män som läser detta. Om hon kommer in med en klänning på sig och en som hon håller upp framför sig:

1 – Kommentera den hon har på sig.

2 – När du har gett henne svaret, överrumpla henne med en snabb fråga.

Exempel:

– Den du har på dig är perfekt (byt ämne). Vad ska vi hitta på med barnen i helgen?
Detta brukar fungera.

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat

Här finner du del 2
Ring Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi

 

4 thoughts on “Jonas Gåde: 4 saker män ogillar hos kvinnor – del 1

  1. Camilla

    Jag har en liten kommentar på fråga 4 ”Män tycker inte om att leka project runaway”. Tipset om att byta ämne efter du sagt: ”den du har på dig är perfekt” funkar inte riktigt. Inte på mig iallafall. Jag frågar jämt min kille om kläd råd (han har aldrig ett bra svar). Efter jag har läst detta har jag förstått varför. Det är nog dags att sluta haha. Tack för allt!

    Svara
    1. jonasgadeblogg Inläggets författare

      Tack Camilla

      Det sista kommentaren var lite ironi. Din pojkvän är ingen ny Gianni Verrsace haha
      även om det hade varit praktiskt

      MVH
      Jonas

      Svara

Kommentera

