Jonas Gåde: Hur ger man sitt barn bra självkänsla?

”Mitt barn har dålig självkänsla”

Dålig självkänsla är något som påverkar oss hela livet om vi inte gör något åt det. Ett bra sätt för att främja ett barns självkänsla, är att få dem att känna en känsla av delaktighet och ansvar för sina upplevelser:

”Hur stärker jag mitt barns självkänsla?”

1) Tillåt dem att göra misstag
2) Var aktiv genom att bidra till deras lärande
3) Lär dem orsak/verkan
4) Ge dem val

8 tips på hur du bygger upp ditt barns självkänsla

Det finns flera saker du kan göra för att bygga upp ditt barns självkänsla:

  • Berätta för ditt barn att du älskar det och vad som särskilt är älskvärt
  • Var genuint intresserad och lyssna till hur deras dag har varit
  • Visa att du värdesätter deras åsikter
  • Håll dina löften
  • Beröm dem när de gör bra saker i sina liv
  • Fira alla saker de lyckats med
  • Var närvarande när du pratar med dem
  • Lär dem idén om att varje medlem i familjen har olika färdigheter och förmågor

Dessa meddelanden bygger upp ditt barns självkänsla eftersom de fokuserar på dem som människor. De får ett sammanhang och en plats i familjens struktur, både med förväntningar och ansvar. Om du som förälder ser dem som speciella och älskvärda, kommer barnet att utveckla en positiv självkänsla.

Tyvärr har vi som föräldrar en tendens att ibland spela ut samma ”mönster”  som våra föräldrar gav oss. Detta sker ofta omedvetet. Lyckligtvis kan vi vid varje ögonblick ta nya beslut. Onekligen är det en utmaning att som förälder göra på ett annat sätt än hur man själv har blivit uppfostrad.

9 saker som kan skada ditt barns självkänsla

Meddelanden som kan skada barnens självkänsla är:

  • Ignorera dem medan de försöker prata med dig
  • Inte visa intresse för frågor som intresserar dem
  • Meddelanden som inte skiljer på beteende och identitet (d.v.s du är en stygg/ett dåligt barn)
  • Meddelanden som säger något negativt om dem som personer. ”Du är lat, slarvig, du är en översittare, du är blyg”.
  • Jämföra dem med andra, särskilt syskon
  • Meddelanden som visar på att ditt liv skulle vara bättre utan dem. ”Om det inte vore för barnen skulle vi kunna ha en bra semester”.
  • Hot om att lämna dem om de inte gör som du säger
  • Meddelanden som innehåller klander för situation eller situationer där de inte har någon kontroll (d.v.s deras födelse, deras föräldrar, deras utseende)
  • Rynkar pannan (även om det är för att du fokuserar på något annat) medan du tittar på dem när de berättar om sin dag

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat, Lovetestnow

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

4 thoughts on “Jonas Gåde: Hur ger man sitt barn bra självkänsla?

  1. Jonas Gåde

    Hej Hanna sångfågel.Tack för din kommentar. Några av de bästa bästa och mest ödmjuka personer jag träffat i mitt liv har varit personer som vuxit upp med tunga kränkningar. Ända risken jag ser är att du kan komma att kompensera för mycket åt andra hållet dvs du undviker varje liten friktion till barnet. Den viktigaste uppgiften som du har som förälder är att anpassa barnet till den verklighet som kommer. Om du bygger ett rosa skimmrande slott där det aldrig finns bråk eller konflikter kommer ditt barn få andra typer av problem. Det betyder att det i alla familjer förekommer konflikter och gränssättningar. MVH Jonas

    Svara
  2. Hanna sångfågel

    Typ allt det som står ovan gjorde mina föräldrar mot mig.. så min självkänsla är inte bra.. Men när jag får barn kommer jag ge dem den bästa självkänslan man kan ha! För det kan man väl? Även om jag hade de skit.. Mvh Hanna

    Svara
  3. Lena Hermansson

    Mycket bra sammanfattat, klokt och tydligt, nästan så det ska sättas upp på kylskåpet!Tycker också att det är lätt att applicera på vilken elevesyn man som pedagog väljer att inta.Tack Jonas.

    Svara

Kommentera

