Jonas Gåde: Var dig själv Självkänsloskolan del 5


”Jag tycker inte om mig själv”

Människor som lider av dålig självkänsla har ofta den falska föreställningen att livet vore bättre, om de kunde vara någon annan än sig själva. Många av oss växer upp med tron att det inte är acceptabelt att tycka om sig själv för den man är. Andra lever med föreställningen om att människor omkring oss inte skulle acceptera oss om vi var oss själva. Tillhör du också dem?

”Självkänsla, egenvärde och självbild”

Om det är så, försök att stoppa de destruktiva tankarna. Om du går omkring och tror på dessa tankar, kommer du att uppmuntra andra att tro på dem också. På sikt kommer det att leda till brist på självkänsla och självförtroende. Du förtjänar att leva livet som du vill. Det är inte själviskt och det skadar ingen, så länge du låter andra leva som dem vill. Självkänsla, självförtroende och självmedvetenhet kommer av att du är sann mot dig själv och lyssnar på ditt eget omdöme, dina känslor och dina behov. 

Malin: Jag vill vara normal.

Jonas: På vilket sätt är du inte normal?  


Malin: Jag är inte nöjd med mig själv. 

Jonas: Om du försöker vara någon annan än den du är, skapar du bara mindre förutsättningar för att du ska kunna bli den du verkligen är.   


Malin: Kan du ta det en gång till? 

Jonas: Jag är ingen Jukebox Klart jag kan. Om du försöker vara någon annan än den du är, skapar du bara mindre förutsättningar för att du ska kunna bli den du verkligen är. Det är bättre att du är en första version av dig själv, än en blek kopia av någon annan. Många av mina klienter med låg självkänsla tror att deras synpunkter inte räknas, men dem är unika precis som du Malin. De har sitt individuella DNA, fingeravtryck och tankesätt. Du har precis lika stor rättighet att ha åsikter och idéer som någon annan. 


Malin: Hur ska jag vara?  


Jonas: Var den du är. Acceptera den du är; dina styrkor och svagheter, dina känslor och känslostämningar. Det betyder inte att vi inte måste jobba på saker. Personlig styrka handlar om att utveckla sin självmedvetenhet så att man vet vad man är bra på, vad man är mindre bra på och vad man kan utveckla. 

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat, Testa din relation här: Lovetestnow

Inte läst de andra delarna av Självkänsloskolan? De hittar du här:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 6

Del 7

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14 

Del 15

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

