Jonas Gåde: Har du dumpat dig själv? Självkänsloskolan del 7


”Jag är inte sann mot mig själv”

Igår när jag låg i soffan och grubblade över vad dagens blogginlägg skulle handla om, ringde telefonen. Det var en psykolog från Stockholm som jag lärt känna via terapisnack. Hon brukar höra av sig till mig och igår ville hon att jag skulle läsa lite i hennes nya bok hon skriver på. När vi pratade, använde hon ett bra uttryck: ”att många dumpar sig själva”. Själv brukar jag använda ”tappat bort sig själv”, men dumpa var mycket roligare tyckte jag. ”Det ska jag skriva en artikel om”, sa jag. ”Gör det”, sa hon. Här kommer den:

”Jag tar överansvar”

Ett av de största problemen när det gäller mänskligt beteende är att människor inte är sanna mot sig själva, det vill säga att man överanpassar sig för att leva upp till andra människors krav. När man känner att man vill något, ger man inte uttryck för det. Istället gör man våld på sig själv för att blidka sina vänner eller sin partner. Då har man dumpat sig själv.

Det kanske verkar bra för relationen för stunden, men om du fortsätter att göra våld på dig själv för mycket, kommer du att ta död på din relation på sikt. Vad som inträffar är att din partner inte är tillsammans med dig (originalet), utan en förvrängd kopia. Många gånger i terapin har jag sett hur personer gjort våld på sig själva under flera år, för att sedan bli sanna mot sig själva. Då kan det vara för sent att reparera relationen. Självkänsla, självförtroende och säkerhet kommer av att du är sann mot dig själv och lyssnar på ditt eget omdöme, dina känslor och dina behov. När du är sann mot dig själv, förändras också din relation automatiskt. När du gör våld på dig själv, leder det på sikt till dålig självkänsla och dåligt självförtroende. Här kan du testa hur din relation mår

”Du förtjänar att leva livet som du vill. Du är inte självisk och skadar ingen, så länge du låter andra leva som de vill. ”

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat

Inte läst tidigare delarna av självkänsloskolan? Då finner du dem här:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 8

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14 

Del 15

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

