Jonas Gåde: Kartan är inte verkligheten


Detta är första delen av min relationsskola som jag hoppas att ni kommer följa.

Kartan är inte verkligheten.

Med det här påståendet vill jag göra dig uppmärksam på att det inte finns någon objektiv verklighet. Världen ni ”verkar” i utgör bara din egna personliga tolkning. Det beror på att du och din partner filtrerar omvärlden genom era fem sinnen, men också på att ni bär med er olika minnen, värderingar, föreställningar och erfarenheter. Denna cocktail är det som gör oss unika som människor. Jag brukar skoja och säga att det som utgör vår personlighet egentligen bara är en massa olika signalsubstanser i hjärnan. Man kan säga att du och din partner är era egna bartenders. Du får trösta dig med att en del personer kanske inte blandar så bra groggar (ha ha).

Vad du och din partner måste inse är att det som du tycker är sanning, bara är en modell av verkligheten. Det du och din partner har tillgång till kan därför mer liknas vid en karta. Hur mycket du än känner att du har rätt så är det bara en modell av verkligheten. ”Kartan är inte territoriet” myntades ursprungligen av den polske matematikern Alfred Korzpyski. Så länge den ena parten i er relation tror att hans/hennes karta är den enda riktiga, kommer ni att ha problem.

I min andra, eller om det var den tredje, session blev det påtagligt hur Jens och Saras kartor skiljde sig åt.

Jonas: Så bara för att Sara kom sju minuter försent så tycker
du att hon behandlar dig respektlöst?

Jens: Ja, dessutom stod hon kvar och pratade med sin kompis,
trots att hon såg mig.

Jonas: Så vad jag hör dig säga är att (jag byter röst och gör rösten lite fånigare) ”Jag tycker du är respektlös när du inte ger mig uppmärksamhet omedelbart, sju minuter är faktiskt en rätt lång tid”.

Jens satt tyst. Jag noterade att han sneglade på väggklockan om och om igen. Snart skulle helvetet vara över. Tiden tycktes stå still. Klockan visade 19.20 denna torsdagskväll. Minuterna släpade sig fram och det var 40 minuter kvar. Allt som hördes var vinden som virvlade runt snöflingorna utanför fönstret. Det såg ut som om han vill rusa därifrån.


”Sju minuter är ingen evighet, det är ett rykte i rymden,” sa jag och bröt tystnaden. ”Låt mig fråga dig en sak Jens. Det är någonting här som jag inte förstår. Du berättade förra sessionen att er relation är så fantastisk. Vad är det då som gör att en sjuminuters försening äventyrar hela ert förhållande? Finns det inte mer kärlek än så”?

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

One thought on “Jonas Gåde: Kartan är inte verkligheten

  1. Ping: Dålig självkänsla? | jonasgadeblogg

Kommentera

