Jonas Gåde: Att ha flera val är bättre än inget val alls


Eller som en klient en gång sa till mig: ”Löjligt, ett val är perfekt för då slipper man tänka själv. Två val leder till inre konflikter. Tre eller flera val gör livet till kaos”.

Man skulle ju lika gärna kunna säga: ”Ett val är inget val, två val är bättre än ett, tre eller flera val ger oss frihet att börja uppnå våra mål”.

Många klienter som kommer till mig känner sig ofta låsta, eftersom de inte har tillräckligt med val. En av mina viktigaste uppgifter är att visa för klienten att världen är full av valmöjligheter, men att valet de har gjort begränsar dem på ett eller annat sätt.

Ofta har vi fler val än vad vi vill erkänna för oss själva.

Malin: Varför envisas du med att säga att jag väljer?

Jonas: Därför att jag inte tror att du är mer annorlunda än någon annan. Alla människor gör val. Det finns alltid en tanke bakom det du gör. Har du glömt den positiva intentionen?  

Malin: (nickande) Jag vet.

Jonas: Det handlar om att jag vill att du ska bli ännu bättre på att välja.  
Du väljer allt du gör.

Malin: Vad menar du med att jag väljer?

De flesta klienter som jag berättar detta för, har svårt att förstå att vi faktiskt har möjligheten att välja våra handlingar och tankar. Dessa delar av vårt medvetande ligger inom ramen för vad vi kan göra frivilligt. Detta betyder inte att det är lätt alla gånger, men vi har alltid ett val, hur svårt det än är.

Jonas: Låt mig ge dig ett exempel. Jag kan välja att lägga mig ner på golvet mitt i terapin. Du kan välja att gå härifrån nu. Kanske tänker du ”undra om Jonas vet vad han sysslar med, han verkar ju helt galen?”. Jag kan försäkra dig om att jag är galen, men jag vet vad jag sysslar med.

Malin skrattade.

Jonas: Oavsett hur du väljer, vill jag att du säger till dig själv: Jag väljer att göra detta nu.

Jag ville verkligen få Malin att förstå att hon alltid har ett val.

Malin: Gud var jobbig du är.

Jonas: Jag vet att jag är jobbig. Det är det som gör att du kommer göra ännu fler förändringar med dig själv. Nu vet inte jag vilka förändringar som du kommer att göra först, om det blir x eller om det blir y.

Jonas: Jag vill att du mejlar mig när du har gjort dina nya val.  

Det viktigaste är att göra medvetna och hälsosamma val. ”Valet att välja” är det viktigaste valet. Även om du inte väljer så är det också ett val.  

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

