Jonas Gåde: Hur slutar man att jämföra sig med andra Självkänsloskolan del 8

”Jag måste alltid vara bäst”

Redan tidigt lär vi oss att jämföra oss med andra. Vem är snabbast i klassen? Vem har längst hår? Vem har den finaste cykeln?

Författaren Sonja Lyubomirsky berättar i sin bok ”Varför är vissa människor gladare än andra” att olyckliga människor jämför sig mer än lyckliga. Efter att ha träffat tusentals klienter kan jag bara bekräfta hennes teorier. Det är tydligt att personer som inte ägnar sig åt sociala jämförelser, mår mycket bättre.

Jag minns en underbar klient för många sedan; en kille i 45-årsåldern som var forskare på ett laboratorium.

Klienten: Jag vet inte om jag kan berätta det här, du kommer tycka att jag är löjlig.

Jonas: Det tvivlar jag på. Jag har hört det mesta.    

Klienten: På nyårsafton var jag på en fest i en lägenhet med 20 goda vänner. Allt var trevligt tills min ex-flickvän ringde och berättade att hon var på en stor nyårsbal med ett par hundra gäster. Då blev jag fruktansvärt sur och tyckte att allt kändes meningslöst. Som tur var ringde en annan kompis strax efter och berättade att han satt hemma hos sina föräldrar. Det räddade kvällen! Varför tänker jag så här? Det är ju sjukt.

Vad som kan vara värdefullt att tänka på är att ”misslyckanden” alltid är relaterat till tid. Om du misslyckas i en tennismatch, betyder det inte att du är en misslyckad tennisspelare. Det betyder bara att just den matchen inte gick som du önskade. När det gäller våra personliga matcher som vi utkämpar i livet, fungerar det lite annorlunda. De flesta som sätter upp mål har en tendens att fokusera på vad som saknas.

Om du hela tiden fokuserar på hur långt ifrån ditt mål du är, gör du bara allt mycket jobbigare för dig själv. Det beror på att det omedvetna många gånger automatiskt upplever problemen större än vad dem är.

Om du istället fokuserar på hur långt du har kommit sedan du bestämde dig för att ta tag i dina problem, samt hur mycket bättre du mår sedan dess, kommer du att mata din hjärna med positiva signaler. Det gör det lättare för dig att förändras.

”Hur kan jag sluta jämföra mig med andra”?

         Hur har jag kommit fram till att det här är så viktigt?

         Vad handlar det om egentligen?

         Varför kan jag inte vara nöjd med det jag har?

         Om jag nu får det jag vill, blir jag lyckligare då?

Om du inte kan låta bli att jämföra dig med andra, hur skulle det vara om du jämförde dig med dig själv istället? Eller, hur vore det att fokusera på likheterna hos andra? Den här skiftningen av fokus kan hjälpa dig att se att de andra inte heller är perfekta. När du jämför dig själv med andra, sänker du din självkänsla genom att inte acceptera den du är. Sträva gärna efter att bli bättre, men kritisera dig inte för att du inte är lika snygg, vältränad, populär och smal som alla andra. Du förtjänar bättre.

”Jag måste vara perfekt”

Bara för att någon annan person ser ut att vara perfekt, så innebär det inte att det är så. Alla har problem. Om du kontinuerligt försöker att bli en perfekt person, skadar du din självkänsla. Du är perfekt precis som du är – just nu i detta ögonblick. Säkert finns det saker du vill ändra på, men du är fortfarande en värdefull person precis så som du är idag.

Jonas Gåde

(c) Materialet är copyrightskyddat

Inte läst tidigare delarna av självkänsloskolan? Då finner du dem här:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 9

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14 

Del 15

 

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

