Jonas Gåde: Utveckla ditt 6:e sinne och din intuition

”Vågar jag lita på min magkänsla?”

Under åren har jag på olika sätt lärt mig att lita på mina djupare känslor om människor och situationer. Ibland har min intuition lett mig till slutledningar om människor som först verkat vara fel, men som senare visat sig helt rätt. Som ett resultat av detta har jag blivit övertygad om att vår intuition både är verklig och riktig, samt att det många gånger är en användbar signal som jag kan använda i terapirummet.

Samtidigt är jag övertygad om att det inte är någon mystik med hur vår intuition fungerar. I motsats till vad många människor säger, tror jag att intuition är något normalt men som vi inte riktigt förstår. För en del är intuition en mystisk gåva som bara vissa människor har. Jag tror inte på det. Jag är övertygad om att alla har denna gåva naturligt och att vi kan förbättra vår intuition genom att lära oss förstå hur den fungerar. Om vi kunde förstå vår intuition bättre, skulle vi kunna använda den oftare och mer effektivt. Jag tror inte att min intuition baserar sig på något mystiskt sjätte sinne som endast ett fåtal har tillgång till.

”Hur kan man utveckla sin intuition?”

Jag tror att vår intuition hämtar sin information från våra fem sinnen. Genom att använda sin nyfikenhet, fokus, observation och engagemang kan man utveckla intuitionen.
När vi möter verkligheten lagrar vi våra intryck i vårt medvetande, medan de resterande hamnar i det omedvetna. När vi agerar är det naturligt att vi hämtar information från vårt medvetna. Vad vi glömmer är att merparten av all information vi översköljs av lagras i databasen för det undermedvetna.

De flesta av oss ägnar inte så mycket tid till att fundera över alla subtila nyanser vi upplever. Konsekvensen av detta är att de flesta av våra upplevelser om livet eller om människor är förvarade bakom mörka gardiner. Trots att vi inte är medvetna om dessa upplevelser, finns dem där som en del av vår sparade kunskap. Om en händelse leder till en bra, eller dålig, upplevelse en gång så kanske vi inte noterar det, men när en liknande händelse inträffar igen händer något inom oss som kan liknas vid att vi hissar röd flagg.

Denna flagga kan dyka upp i flera olika skepnader; deja vu, fritt flytande, ångest, som en obehaglig känsla i magen när något känns fel eller att vi fylls av champagneliknade bubblor i magen när något känns rätt. Det som vi kallar intuition är nästan alltid en knappt förnimbar händelse eller känsla. Känslan kommer inte till oss genom den kosmiska etern, utan från vår egna undermedvetna databas.

”Hur kan man träna sin intuition?”

Du kan utveckla din intuition genom att finna nya vägar för hur du samlar in information, samt hur du sparar informationen på ett effektivare sätt. I vårt undermedvetna lagras miljontals upplevelser och observationer, precis som en dator lagrar information på sin hård disk. Skillnaden är att när vi klickar på sökfunktionen får vi automatiskt tillgång till den information vi vill ha. Informationen i vårt undermedvetna är mer svårfångad, speciellt om vi inte har ägnat mycket tid till att undersöka informationen när den laddades in i hjärnan.

Personligen har jag alltid varit väldigt observant och intresserad av hur vissa aspekter av en människas personlighet sätter sina spår i deras agerande, röst eller beteende. Genom att jag har träffat många olika klienter i terapirummet så är mitt undermedvetandes databas stor och välfylld med information. Denna databas använder jag för att hjälpa de klienter som kommer in. Oftast formar jag ett initialt intryck av varje person.

Det första steget, om du vill få bättre intuition, är att förbättra din databas. En värdefull databas är full med användbar information. Om du konstant praktiserar dessa tekniker, kommer du automatiskt att fylla på din databas med användbar information. Om du är naturligt nyfiken när det gäller främmande eller vanliga bekantskaper, kommer du att ha en enorm nytta av detta. Du kan börja med att ratta in och skruva upp din inre röst redan nu. Hitta och respektera din intuition.

Utveckla och förbättra din intuition

Jonas

(c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

