Jonas Gåde: Vad menar han egentligen kill lexikon 2013 Del 1



Hoppas ni fick en lugn och fridfull jul. Tyvärr har jag inte fått en lugn stund då mobiltelefonen och mejlen har gått varma (ha ha). Den återkommande frågan hos alla som ringt och mejlat är ”Vad menar han egentligen?”. Med risk för att svika det manliga släktet, ser jag mig tvungen att ge alla tjejer en liten lingvistisk lektion i den högre språkskolan. Jag återkommer med ett lexikon för tjejerna 2013. 

Lexikon  2013
 

Låt oss börja med ord där den semantiska betydelsen saknar undertext: A betyder A, B betyder B o.s.v. Tyvärr är denna grupp ganska liten. 

Jag vill = Jag vill
Jag är hungrig = Jag är hungrig 
Jag är trött = Jag är trött 
Jag vill ha sex  = Jag vill ha sex  

Precis som i engelskan finns det många ord och uttryck som betyder samma sak 

Jag är inte på humör = Jag vill ha sex 
Är inte du trött  = Jag vill ha sex


Nu kommer vi in på de lite mer komplicerade fallen där A inte betyder A, utan någonting helt annat  

Vi behöver = Jag vill ha

Du skulle ändå inte förstå = Jag förstår nämligen inte själv

Det är en killgrej  = Jag är inte ansvarig, jag följer bara koden 

Jag skriker inte alls = Jag skriker för att jag vet att du har rätt, men den som skriker högst brukar vinna och så har det varit sedan lågstadiet 

Det gjorde inte alls ont = HERRE Jävlar vad ont, bara jag inte börjar lipa nu

Ja, jag vill gärna gå och handla med dig = Jag är bög men vill inte berätta det ännu 

Jag lovar att jag inte ska berätta för någon om det = Jag ska skryta om vår natt för mina killkompisar 

Vi kommer att ha en killkväll = Jag känner ett behov att dricka, prata om sex, rapa och ljuga om alla våra framgångar

Ta det lugnt älskling, det är inget att oroa sig över = jävla skit, enda anledningen till att det löser sig är om ett mirakel inträffar

Jag har en del ärenden att fixa  = Jag ska träffa min polare och dricka öl  

Det är inte som du tror  = Det är precis som du tror, men jag kommer aldrig erkänna det

Vi behöver prata = Jag ska nu avveckla relationen 

Detta kan vara en förklaring till att killar tycks visa ett stort motstånd när tjejer säger ”vi måste prata”. Han tror att hela relationen är i fara. 

Del 2

(c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

