Jonas Gåde: Förakt: en giftig gas som tar död på de flesta förhållanden


Efter flera år tillsammans är det naturligt att man tappar humöret emellanåt. Det är naturligt att man inte alltid är lika trevlig och respektfull som man var när man först träffades. Men när grälen börjar urarta och en fientlig attityd smyger sig på grälen, är relationen ute på tunn is. Det är när vi använder sarkasmer, cynismer och kränkande kritik, utan att tänka på det, som man tagit första steget mot en separation. Sarkasm och cynism är två sidor av samma mynt; lika skadligt som öknamn, snäsande, ögonrullningar och elak humor. När fientligheten och föraktet fått fäste, fortsätter det ofta med att vi slutar uppskatta vår partner.

Här ifrån är steget inte långt ifrån att man tappar all respekt för sin partner, vilket i sin tur förstärker föraktet. I vilken form fientligheterna än kommer, är det ett utmärkt sätt att sakta ta död på en relation. Mina erfarenheter från terapirummet är att om era diskussioner börjar med en fientlig attityd, blir det ofta ohållbart i längden, även om det finns stunder då det är bra mellan er. Det är nästan omöjligt att lösa ett problem om din partner talar om för dig att du är äcklig, obegåvad, psykfall eller oduglig. Det leder till mer konflikt än något annat.

Peter: Hur många gånger har du hjälpt mig att sortera mina strumpor?
 
Helena: (med vänlig röst) Jag hjälper dig gärna att sortera dina strumpor om du hjälper mig att tvätta.
 
Men Peters mål är inte att lösa problemet, utan att trycka ner sin partner. Så han säger:
 
Peter: Det var inte min fråga. Du kan ju inte klara av någonting?
 
Helena: sitter tyst
 
Peter: Fattar du? Jag tycker att du har lite ansvar också. Det är som om din pappa köpt dig en massa kläder. Skulle du förvänta dig att han kom och tvättade dem lite då och då?
 
Helena : Nej, fast påstår du att du är den enda som köper kläder i det här hushållet? Men hur som helst, du kan ju alltid hjälpa mig att tvätta, om jag alltid hjälper dig att sortera dina strumpor?
 
Peter: Jag är inte säker på att jag vill ha din hjälp.

Helena : Kan du alltid hjälpa mig att tvätta då?

 
Peter: Jag hjälper dig när jag kan. Jag har mitt jobb att sköta. Du tror väl inte att vi skulle kunna gå ut och äta så som vi gör om inte jag jobbade?

När jag lyssnar på Peters och Helenas diskussion blir det väldigt tydligt att Peters enda intresse är att trycka ner sin partner.

Förakt i kombination med återkommande negativa, uttalade tankar om din partner, ökar sannolikheten för att ni har återkommande problem och omöjliggör att relationen får positiv energi.

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

