Jonas Gåde: Du är inte vad du gör – Självkänsloskolan Del 9

jag_ar_radd_for_att_misslyckas

”Jag är rädd för att misslyckas och göra fel”

När människor med låg självkänsla upplever ett misslyckande, ser de sig själva som misslyckade. De är inte ensamma. Massvis med människor identifierar sig med vad de presterar. Vi agerar och uttrycker oss genom det vi gör, men det innebär inte att vi är det vi gör. Det finns inget beteende som helt och fullt ut beskriver oss som individer. När jag säger att jag är en powerthinking-terapeut, så innebär det inte att det är allt jag är. Jag är också författare till ett flertal böcker, en kock, en vän och så vidare.  

”Terapi för bättre självförtroende och självkänsla”

Jag arbetade med en klient som hade identifierat sig väldigt starkt med sitt dåliga självförtroende och ansåg hon inte dög i några sammanhang.

Jonas: Är det allt du är?

Malin: Nej, men jag är ful också.

Jonas: Utöver att du är ful, har dålig självkänsla och inte duger, vad är du mer?

Malin: Jag är mamma till en dotter.

Jonas: Utöver det faktum att du är mamma och inte duger och har dålig självaktning, vad är du mer?

Malin: Jag är (lång paus) omtänksam.

Jonas: Och vad är du, utöver det att du inte duger, har dålig självaktning, är ful och en omtänksam mamma? Har du några tankar eller känslor?

Malin: Jag är en känslig person.

Jonas: Betyder din dotter mycket för dig?

Malin: Hon betyder allt.  

Jonas: Det är en sak som jag inte förstår (vilket jag naturligtvis gör). På vilket sätt hjälper du ditt barn genom att definiera dig själv som ful, att du inte duger och har en dålig självkänsla, istället för som en känslig och omtänksam mamma?

Malin: (Tystnad)

Jonas: Hur ska din dotter kunna sätta värde på sig själv, när du nedvärderar dig själv?

Malin: (Något förbryllad.) Har inte tänkt på det på det sättet.

Jonas: Och nu när du tänker på det på det sättet, vad är det som automatiskt blir annorlunda?

Malin: Jag kan börja ta tag i mitt liv.

Jonas: (provocerande) Är du säker på att din dotter är värd det?

Malin: Det kan du ge dig på att hon är!

Jonas: Hittills har det inte varit så.

Malin: Nej, men nu ska jag ändra på det.   

Jonas: Vad är det som kommer att tala om för omvärlden att du har ändrat dig?

Malin: Jag ska göra saker annorlunda. 

Malin: Jag har tänkt så förut.

Jonas: Just det. Så vilka nya tankar kan du tänka nu som stödjer din dotter?

Jag förklarade för Malin att när människor säger ”jag är ful” eller ”jag duger inte”, så förlägger de, både medvetet och omedvetet, enskilda beteenden och egenskaper på sin identitet.

Genom denna enkla övning fick jag Malin att förstå att hon är mycket mer än en mamma med en dålig självkänsla. Kom ihåg att du inte är vad du gör, lika lite som du är det du känner. Du är mycket mer än så.

Malin: Hur gör alla andra med sina negativa känslor?

Jonas: Det är naturligtvis olika för olika individer, men personer som hanterar negativa känslor tillåter sig att vara ”låga”. Det innebär inte att de värderar sig själva som värdelösa eller misslyckade, eller låtsas som om de känslorna inte fanns, utan accepterar att det är en del av livet. 

Här kan du testa din relation

Jonas

(c) Materialet är copyrightskyddat, Lovetestnow

Har du inte läst tidigare delar i Självkänsloskolan finner du dem här:

Del 1

Del 2

Del 3

Del 4

Del 5

Del 6

Del 7

Del 8

Del 10

Del 11

Del 12

Del 13

Del 14 

Del 15

 

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

