Jonas Gåde Comunicera: Du skapar det du fruktar – Relationsskolan Del 7

 

”Min partner skapar det han eller hon fruktar”

Många gånger skapar vi omedvetet det vi fruktar. Vi gör detta eftersom våra hjärnor, både medvetet och omedvetet, skapar filter som automatiskt hjälper oss att se det vi vill se. Dessa filter är varken bra eller dåliga, utan de bara finns där. Du kan jämföra det med en kamera som har ett långt objektiv. Om du har hållit i en kamera, vet du att man inte kan få skärpa på skogen långt borta och samtidigt ta en bra bild av en skalbagge på nära håll. Precis på samma sätt fungerar dina filter: de väljer ut vad du redan ”bestämt” dig för att se. Dessa filter leder sedan till att du hjälper eller stjälper dig själv genom att sortera bort alla nya tankar som inte passar in.

”Min partner har inte någon självinsikt”

För att kunna leva ett behagligt och hälsosamt liv är det naturligtvis viktigt att lära känna sina egna filter och mönster. Våra negativa filter hämtar alltid inspiration ur det som har hänt oss och guidas oftast av våra rädslor. Detta beteende påminner lite om att köra en bil framåt på en väg, men se den vackra vägen framför oss. Istället är vi hela tiden fullt upptagna av att titta i backspegeln och se hur dålig vägen bakom oss var, vilket medför att vi kör i diket. Därför är det viktigt att hela tiden vara vaksam på sina filter så att man inte vilseleder sig själv.

”Min partner har kontrollbehov och är sjukligt svartsjuk”

Vid ett tillfälle arbetade jag med en klient som levde i en relation med en mycket svartsjuk partner. Varje gång hon lämnade huset för ett ärende satte kontrollspökena in. Hennes partner var hela tiden på sin vakt. Han litade inte på sin flickvän för en sekund eftersom ”han var helt säker på hur kvinnor beter sig”. Efterhand började han kontrollera henne mer och mer och frågade vad hon gjort under dagen. Han ställde inte dessa frågor för att han ville ge henne uppmärksamhet, utan för att han ville ha kontroll. Vid ett tillfälle var hon i sin gamla lägenhet för att hämta saker till deras nya gemensamma hem. I bakgrunden hörde han en mystisk röst och ville genast veta vem det var. Det kanske var en hemlig älskare? Här kan du testa om din partner är sjukligt svartsjuk

”Han tror inte på vad jag säger”

Hon berättade för honom att det var hennes pappa. ”Då får jag prata med honom, så att jag hör hans röst”. I terapin berättade hon för mig att ”han är så övertygad om att jag har en annan att jag lika gärna kan vara med någon. Enda gången han pratar med mig är när jag ska redovisa var jag varit eller vad jag gjort. Jag orkar inte med de här polisförhören längre”. Till slut blev hon så trött på situationen att hon lämnade honom. Mannen som var helt oförstående, kunde nu säga till sig själv: ”Vad var det jag sa? Alla kvinnor är likadana”. Genom sitt beteende hade han skapat det han fruktade! Testa din relation här

Jonas

(c) Materialet är copyrightskyddat, Lovetestnow


Vill du läsa mer om relationsskolan finner du de andra delarna här:

Del 1

Del 2

 

Del 3

 

Del 4

 

Del 5

 

Del 6

 

Del 8

 

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.

 

Kommentera

