Jonas Gåde Comunicera: Gör dina mål positiva

Bli inte förvånad om du känner dig obekväm med att fråga dig själv vad du vill ha. Om du har vuxit upp i en miljö där dina behov inte blivit tillgodosedda, har du tidigt förlorat möjligheten att tala om vad du behöver. När det önskade tillståndet är otydligt kommer det att vara svårt att se förändringarna. Fördelarna är oskattbara, när du vet i vilken riktning du ska arbeta.
 
Skriv ner ditt önskade resultat för detta arbete. Spara dina noteringar, så att du kan återvända och jämföra lite längre fram när du gjort fler sessioner för att se vad du åstadkommit med dig själv. Ibland kan det vara svårt att upptäcka förändringarna själv, när man hela tiden är i process. Nedanstående punkter hjälper dig att skapa en tydligare riktning över vart du är på väg.
 
– Gör dina mål positiva. 
Det innebär att du säger vad du vill ha, istället för vad du inte vill ha. Ex: ”Från och med imorgon så ska jag äta mer fisk och produkter med lågt GI”, istället för:
”Från och med imorgon är det slut med all skitmat.”
 
När du säger vad du inte vill ha, blir målet inte tydligt. Det är mycket bättre att du specificerar vart du är på väg, även om det kan kännas ovant i början. Genom att du sätter upp positiva mål, blir det ännu lättare för dig att nå dem.
 
– Gör dina mål realistiska. 
Inte alltför sällan misslyckas många för att målen är för stora. Vi har pratat om det tidigare: allt eller inget-syndromet. Målen ska inte vara för lätta, men inte heller för svåra. I början kan det vara bra med lite lättare mål så att du kommer igång. Om du känner att du inte riktigt vet vilken nivå du ska lägga dig på, be om hjälp från en vän eller någon som är välinformerad.
 
– Gör dina mål konkreta.
Istället för att säga: ”Jag ska börja träna”, säg:
”Från och med nu promenerar jag 3-5 timmar i veckan”
”Från och med nu tar jag kalkon som pålägg istället för ost”
 
Ju mer detaljer du kan specificera, desto enklare är det att mäta målen.
 
– Specificera tiden. 
Ju mer du tänker att du ska vänta med att göra något tills på måndag, desto mer behöver du lära dig att koppla dina mål till tiden. Kanske har det gått så långt att du inte har så många dagar, förutom dina måndagar då du ska börja ett nytt liv? Ju längre du väntar, desto svårare blir det att börja!
 
Här är några saker som kan vara bra att tänka på när du sätter upp dina mål:
 
· När ska du börja med din aktivitet?
· Hur länge ska du hålla på?
· Hur många gånger per vecka?
 
Ett exempel skulle kunna vara: ”Från och med i eftermiddag kommer jag att simma varje tisdag och torsdag, 1000 meter varje gång. Jag avser att prova detta under 3 månaders tid”. Längre fram kan du ändra antalet dagar och längden. Genom att specificera tiden och boka en fast tid, gör du det lättare för dig att skapa nya vanor. Schemalägg din träning så att den blir lika naturlig som att hämta barnen på dagis.
 
– Se till att du har de nödvändiga resurserna.
Ibland är det lätt att sätta upp mål, men man glömmer att det kan vara svårt att få dem att passa in i verkligheten. Det kan bero på att det krävs pengar för ett gymkort eller att det kan vara svårt att få barnvakt. Tänk igenom vilka resurser du har som du inte använt dig fullt ut av tidigare. 
 
Jonas Gåde, Källa: Tjockholmsbibeln
 
(c) Materialet är copyrightskyddat
 
 
Gratis CD skiva Sagor för
bättre självkänsla
Dela jonas blogg 15 så skickar
vi skivan till dig

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi.
 
 
 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s