Jonas Gåde Comunicera: Hur kan jag lära mig att hantera min ilska?

Ilska är en av de svåraste känslorna att kontrollera, eftersom den sätts igång plötsligt och snabbt spinner iväg. När du har lärt dig känna igen tidiga tecken på att ilska är på väg, kan du ta ett steg tillbaka för att utvärdera situationen. Då förlorar ilskan en stor del av sin styrka. Ilska i sig är inte dysfunktionell. Det är en känsla, precis som oro, och påverkar många system (emotionella, kognitiva och fysiska).
 
”Tänkandet” 
Många som drabbas av ilska kan få svårt att koncentrera sig och fatta beslut. Vissa kan få sämre korttidsminne och få lätt för att glömma bort saker. Forskning har visat att när människor är arga, förändras deras sätt att tänka. Ofta blir människor enkelspåriga och fokuserar endast på det som provocerar dem.
 
”Känslorna” 
Många kan känna sig ledsna utan anledning. Andra tycker att sådant som varit roligt tidigare, inte är det längre. Man saknar motivation, samt blir mer apatisk (oengagerad) och trött. Vissa blir irriterade och andra får ett häftigt temperament. Det är inte ovanligt att olika former av ilska leder till känslor av värdelöshet.
 
”Beteendet” 
Man kan börja bete sig mer aggressivt. Detta kan i vissa fall göra att man drar sig undan. Vissa känner sig inte trygga i närheten av andra.
 
”Det fysiska välmåendet” 
En del kan få sömnsvårigheter eller huvudvärk på grund av sin ilska. De kan även tappa aptiten. I en del fall kan outtalad ilska som inte uttrycks, leda till hälsoproblem som högt blodtryck och  hjärtproblem.
 
Vanligtvis aktiveras ilskan när du tror att du har blivit medvetet provocerad, hotad eller att någon har kränkt dina värderingar. I överlevnadstermer kan ilska ses som en nödvändig drivkraft.
De flesta människors ilska är isolerad till situationer där den är rättfärdigad – där de blivit lurade, utnyttjade eller liknande. Vissa människor har dock problem med att kontrollera sin ilska. De verkar bli arga mest hela tiden, även då inget speciellt uppstår som provocerar dem. Ibland är deras perceptioner riktiga, men många gånger förvrider de sina upplevelser kraftigt.
 
Vissa människor tycker att det är väldigt svårt att uttrycka sin ilska. De har interna regler som säger att ilska ”inte måste uttryckas öppet”. Denna typ av självdisciplin kan leda till problem, eftersom ilska som inte uttrycks tenderar att lagras. Det kan även leda till en känsla av hjälplöshet, vilket i sin tur kan leda till ett depressivt humör. Det är därför viktigt att människor som inte har uttryckt sin ilska identifierar både ilskan och vilka typer av föreställningar som håller dem tillbaka från att uttrycka den. Det är viktigt att hitta kanaler för att uttrycka ilskan.
 
Det finns mycket man kan göra för att reducera sin ilska – slappna av, meditera, distrahera sig eller prata om det. Alla dessa tekniker kan vara till hjälp för människor som lider av sin ilska. Vissa tycker att det känns bra att slå eller sparka på kuddar eller liknande. Detta kan vara ett bra sätt att öppna upp för att våga möta sin egen ilska, särskilt för människor som varit utsatta för sexuella kränkningar. Jag tror också att det kan kännas skönt att göra den typen av saker, men det tar inte bort det som stör dig. Du kanske blir utpumpad och därför lite mer avslappnad, men din ilska kan lätt triggas snart igen.
 
Precis som vid depression och oro, kan kognitiva tekniker vara till stor hjälp när det gäller att reducera ilska. Många forskare har upptäckt att problem med kontroll av ilska tenderar att vara associerad med ett antal ”tankemisstag”.
 
1. Forskning har visat att arga människor, när de tillfrågas hur de skulle lösa ett problem, har färre idéer än människor som inte har problem med ilska. Dessa idéer tenderar, inte förvånande, att vara fientliga.
 
2. Människor som har problem med ilska misstolkar ofta händelser så att de känner sig provocerade utan anledning.
 
Jonas Gåde
 
(c) Materialet är copyrightskyddat
 
Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi 0708-111161

2 thoughts on “Jonas Gåde Comunicera: Hur kan jag lära mig att hantera min ilska?

  1. Jonas Gåde

    Hej Ulla brittprecis som du skriver har tjejer lätt att börja gråta när de bråkar. Det är i de flesta fall en stimuli respons reaktion. Speciellt om motpartner är man kan det väcka gamla känslor som är kopplade till när man var liten och bråkade med sin pappa. Hjärnan har bildat spår som gör att när temperaturen höjs tillräckligt mycket så slår gråten på. En annan faktor är att kvinnor oftast är i bättre kontakt med sina känslor än vad män är.MVH Jonas Gåde

    Svara
  2. Anonymous

    Varför har vi kvinnor så nära till tårarna när vi blir arga? många kvinnor jag känner, inklusive jag själv, upplever att det är så. Ska man argumentera mot nån som har andra åsikter så rinner känslorna lätt iväg och så kommer de där förbannade tårarna. Oftast handlar ju detta om saker som rör en personligen, men hur gör man för att lugnt och sansat tala för sin sak utan att bryta ut i tårar? Eller ska man kanske inte känna sig obekväm med detta? kanske är det bra att känslor kommer fram i vissa situationer? / Ulla-Britt F

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s