Jonas Gåde Comunicera: 3 saker du som pappa kan göra för din dotter och som påverkar henne resten av livet del 2

”Pappa dotter relation”

Igår började jag berätta om den första byggstenen för att skapa en bra relation mellan far och dotter. Här kommer tre till saker som kan var bra att tänka på.

”Tänk på hur du behandlar din partner”

Det näst bästa du kan göra för din dotter som pappa är att älska hennes mamma eller respektera henne även om ni inte längre lever tillsammans. Sättet du behandlar din dotters mamma på ger henne en standard för sina kommande relationer och vad hon kan förvänta sig av en man. Din dotter behöver se att din älskade förtjänar att vårdas och skyddas. Det är inget som hindrar dig från att du kysser henne framför barnen så länge det inte finns några sexuella undertoner. Låt henne se ett levande exempel på att kärleken kan överleva i ett långt äktenskap.

Om din dotter ser hur mycket du håller av hennes mamma bygger du upp en omedveten längtan hos henne att få uppleva det samma. Då är sannolikheten stor att hon väljer en kille som tar hand om och respekterar henne för den hon är. Om du istället skriker åt din partner, himlar med ögonen, tjostar, förnedrar henne, är otrogen eller beter dig respektlöst så sänder du ut ett felaktigt budskap. Det finns säkert tillfällen då du och din partner kan behöva höja rösten och skrika, men gör inte det framför din dotter.

Ibland blir det inte som man har tänkt sig. Du kanske har skiljt dig från din dotters mamma. Det hindrar inte dig från att respektera barnens mamma, även om det kan var svårt. Gör det för din dotters skull. Om det finns en ny kvinna i ditt liv, behandla henne respektfullt. Om din partner gått bort, sätt dig ner med din dotter och prata med henne om alla fina minnen du och din partner hade tillsammans. Berätta om hur mycket du älskade hennes mamma. När du gör det känner din dotter på ett djupare plan att du aldrig kommer att sluta älska henne, även om något hemskt händer. Du och din partners sätt att behandla varandra är hennes viktigaste kärleksskola.

”Min pappa förstår inte mig”

När en pappa inte förstår så skapas en distans. ”Möt din dotter i känslan” är ett begrepp som jag har skapat och som kan hjälpa er att få en bra relation. Under loppet av din livstid kommer du att uppleva miljontals olika känslor och förnimmelser. Vare sig du tycker om det eller ej så finns dina känslor hos dig för att stanna. Samma sak gäller för din dotter. Ni har känslor hela tiden, vare sig ni är medvetna om dem eller ej. Känslor uppkommer som gensvar på vad som händer i våra liv och hjälper oss att fatta kloka beslut. De fungerar som en kompass i beslutsprocessen. Det är därför viktigt att lära känna och komma i kontakt med sina känslor för att fördjupa ens relation. Hur stärker jag mitt barns självkänsla?

När du möter upp din dotter i känslan handlar det om att du förstår och accepterar alla hennes känslor. Det är sällan jag ser detta i vanliga pappa-dotterrelationer. När du möter upp din dotter i känslan finns det inget ämne som är för känsligt, utan ni kommer att prata om i princip allt. En klient som jag arbetade med hade glidit ifrån sin dotter efter skilsmässan. Kontakten var inte särskilt bra när jag träffade honom första gången. Jag lärde honom hur han skulle möta sin dotter i känslan och efter lite träning skedde det som han inte trodde var möjligt; relationen utvecklades genom att han mötte upp henne känslomässigt, till den grad att det nästan blev lite för mycket. Nu vill hon diskutera allt från bh-storlekar till pojkvänner.

Att möta upp i känslan skiljer sig från emotionell trygghet på två sätt:

När du möter upp din dotter i känslan känner hon att personen som tar emot hennes känslor verkligen förstår och accepterar dem. Du ger henne också en återkopplande feedback på att det hon känner inte är konstigt. Hon känner sig förstådd och att hon inte döms av dig.

För att ett möte i känslan ska uppstå krävs det att både du och din dotter har ungefär samma känslomässiga djup. Hur bra vi är på att möta upp i känslan grundläggs under vår uppväxt. Om du har vuxit upp i en familj där allt sopas under mattan, då vet du förmodligen inte hur man gör. Då kan det vara svårt att ge uttryck för vad man känner. Det finns hopp. Dagens pappor är mer engagerade och har lättare för att prata om känslor och relationer med sina döttrar. Om du följer det jag skriver så kommer du att ge din dotter en gåva hon kan bära med sig hela livet. Jag vet att jag skulle vara rätt bra på att ge detta till min dotter den dagen hon kommer.

”Behandla alla kvinnor med respekt”

Om du är konsekvent och sänder ut ett tydligt budskap om hur du ser på kvinnor, kommer du att göra skillnad. Om du ser kvinnor som gör saker bra, gör henne uppmärksam på deras kvalitéer. 

Papparollen är inte något du kan kompromissa om. Detta kommer att ta resten av ditt liv, men du kommer att ge din dotter den finaste presenten av alla. Om du inte gör det jag skrivit om är risken stor att hon hittar någon som inte är bra för henne. Om du istället följer mina råd, är chanserna stora att hon kommer få det bra. Tycker du inte att hon förtjänar det? Om jag hade haft en dotter hade hon fått allt detta och lite till.

Här finner du del 1

Jonas Gåde
 
(c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi 0708-111161
 

One thought on “Jonas Gåde Comunicera: 3 saker du som pappa kan göra för din dotter och som påverkar henne resten av livet del 2

  1. Anonymous

    Blir så ledsen och glad när jag läser detta. Som barn fick jag ingenting av min pappa. Jag och 3 år äldre syster växte upp tillsammans med mamma och pappa. Hon var prinsessan som fick ständig bekräftelse och som han alltid skröt öppet över inför andra. Andra vuxna hakade på och allt kretsade hela tiden runt henne. Jag stod i hennes skugga med ett tomrum inom mej undrade varför ingen såg mej. Hade lust att gallskrika Hallå här är jag SE MEJ jag behöver också bekräftelse.Jag fick aldrig det och det harr smärtat mig oerhört genom livet.Till min stora glädje har min dotter 14 år en far som är min fars raka motsats. Dom två har en varm och innerlig relation vilket glädjer mig oerhörtJag däremot stod i hennes skugga och ingen såg mej allra minst min far. Blev som barn aldrig bekräfrtad av en vuxen, ingen frågade nånsin hur jag mådde eller vad jag ville bli när jag vart stor.Till min stora glädje har min dotter som är 14 år en pappa som

    Svara

Kommentera

