Jonas Gåde Comunicera: Vad är emotionell misshandel?

 

 

”Fakta och information om psykisk och emotionell misshandel”

Det kan vara svårt att exakt definiera vad som är emotionell misshandel. Jag definierar en emotionell kränkning när personer i vår närhet avsiktligt eller oavsiktligt inte förser oss med den respekt, omtanke och omvårdnad som vi har rätt till. Om du levt med verbal misshandel är det inte konstigt om självkänslan är lika med noll. Det finns inte mycket kvar av den person du var ifrån början. Att få höra att du är knäpp, ful, lat eller värdelös är aldrig acceptabelt. Är min partner psykiskt sjuk

”Han kallade mig hora och psykfall”

Första gången du hör det gör det ont, men med tiden blir du kanske så van att du inte tänker på det. Det är då du börjar tro på det du hör. Detta är anledningen till att din självkänsla skadas över tid.

”Vad är psykisk, emotionell misshandel och emotionella kränkningar”

”Han tycker allt är mitt fel”

1. Du blir alltid tillsagd att det är ditt fel. Vad som än händer, hur det än startar, så är den ultimata skulden alltid din.

”Jag tror inte på mig själv längre, har ingen självkänsla kvar”

2. Du är mer benägen att tro på din partner än på dig själv. Har du någonsin fyllts av en känsla att du blir orättvist behandlad eller arg över sättet du blivit behandlad på? Har du någonsin frågat: ”Finns det någon anledning att känna såhär? Misstolkar jag saker? Har jag missuppfattat något”? Då kan det vara så att du utsätts för kränkningar.

Om detta är du, betyder det att du blivit dränerad på din självkänsla och att du har slutat lita på ditt eget omdöme. Ditt medvetande fortsätter att leta efter tecken och tveksamheter eftersom du djupt innerst inne tror att allt som händer är ditt fel. Du litar inte längre på ditt eget omdöme.

”Jag får alltid höra att det är mitt fel”

3. Har du känt dig desperat att få din partner att höra vad du säger och att ursäkta sig för de sårande sakerna han/hon sagt? Har du känt att endast din partner kan läka skadan som han/hon har orsakat? När en partner konstant vägrar lyssna till dina känslor är det en form av subtil misshandel.

”Min partners humör går upp och ner”

4. Din partner kan vara väldigt kärleksfull men kritiserar dig ändå mycket. 

”Min partner har ett jäkla humör”

5. Måste du gå på äggskal i relationen? Måste du vakta din tunga och väga varje ord du säger? I sådana fall kanske du ska fundera på hur länge till du ska göra våld på dig själv. Min utmaning till dig är att kalla på din styrka som du aldrig tagit till tidigare. Sluta acceptera att han/hon projicerar sin skit på dig och sedan rättfärdigar sina känslor som vanliga och normala, dem är varken det ena eller det andra.

 

Vill du diskutera emotionell misshandel eller andra frågor rörande relationer mm kan du göra det på Terapisnack

Jonas

(c) Materialet är copyrightskyddat
 
Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi 0708-111161

One thought on “Jonas Gåde Comunicera: Vad är emotionell misshandel?

Kommentera

