Jonas Gåde Comunicera: Hur kommer man ur gamla kärleksmönster?

”Jag och min partner grälar alltid om samma saker”

I nära relationer är det inte ovanligt att din partner kan vara en symbol för bortträngda behov. Det medför att du kan dra till dig någon som passar ditt mönster. Det finns en del olika mönster du kan välja på.

”Jag är rädd för att bli som min mamma”

Det första mönstret är att du väljer en partner som påminner om någon av dina föräldrar, vanligtvis det motsatta könet. Det beror på att upplevde din första ”kärleksrelation” med din mamma eller pappa.

”Jag vill inte bli som min mamma”

Det andra mönstret är att du försöker återskapa den relation som dina föräldrar hade. Det beror på att dina föräldrars sätt att behandla varandra är din ”kärleksskola.” Om dina föräldrar gapar, skriker och kränker varandra kommer du ha lättare att acceptera den typen av beteende från din partner. Hur bråkar du och din partner, testa här

”Min partner gör aldrig som jag säger”

Det tredje mönstret är att du agerar ut motsatsen. Om dina föräldrar var stränga och förbjöd dig att göra nästan allt; du fick inte gå på diskotek eller vara ute sent på kvällen, då kan det slå över åt andra hållet. Då väljer du en partner som har de motsatta värderingarna som dina föräldrar hade. Testa om din partner är narcissist

”Det känns som om min partner vill mig illa”

Ett fjärde mönster är en variant  av mönster nummer tre. Då hämnas du på dina föräldrar genom att välja en partner som de absolut inte tycker om. Det kanske inte alltid är så lyckat.  Testa om din partner är psykopat

”Min partner är rädd för kärlek”

Det femte mönstret är att du är ovan vid riktig kärlek. Du kanske under din uppväxt fått lära dig att kärlek är en kamp. Då kan en varm och kärleksfull relation bli hotfull. Omtanke, respekt, uppskattning och uppmärksamhet känns konstigt och hotfullt. Dina relationer kommer att fungera bättre om du klarar ut dina mönster. Då kommer du dra till dig någon som du kan utveckla en kärleksfull relation med.

(c) Materialet är copyrightskyddat

Jonas Gåde

Ring Jonas Kostnadsfritt i 10 min och fråga vad du vill om terapi 0708-111161

Kommentera

