Att göra slut på sms eller mail, inte bra

hur_gor_man_slut

”Hur gör man slut, avslutar en relation snyggt”?

Att göra slut är aldrig lätt. Inse att det aldrig finns något perfekt tillfälle att göra slut på, men det finns definitivt vissa situationer som du bör undvika. Förbered din partner på samtalet. Med andra ord, överraska inte din partner när de befinner sig mitt i ett samtal eller när han/hon är upptagen med något annat. Gör inte slut om din partner befinner sig i en svår livssituation efter ett dödsfall i familjen, fått en tung diagnos eller precis förlorat sitt jobb. Om din parter är mitt i en kris, låt lite tid passera innan du gör slut för att undvika att lägga ytterligare börda på din partner. Även om det tagit slut kan det vara bra att utvärdera din relation, gör ett kärlekstest här

Var ärlig, utan att vara plump. Din partner förtjänar att få svar, men samtidigt finns det vissa saker som kan skada din partners känslor. Om du ska ge någon feedback kan en bra regel vara att du bara berättar saker som kan gynna honom/henne i en framtida relation. Om det är något fel med relationen, till exempel olika värderingar eller intressen, ska du berätta detta för din partner. Genom att vara ärlig eliminerar du en del av frågetecknen. Du hjälper då din partner att gå vidare, istället för att han/hon ska gå omkring och undra varför relationen tog slut och vad han/hon skulle ha gjort annorlunda.

Välj dina ord med omsorg. Det är viktigt att du visar din partner respekt och gör vad du kan för att skydda personens självkänsla. Till exempel, istället för att säga ”jag tycker inte att du är attraktiv längre,” säg något i stil med ”jag har inte dem känslorna kvar som jag hade från början. Det känns som om kemin mellan oss försvunnit.”

”Vad du inte skall göra när du väljer att göra slut”

Undvik inte att göra slut med någon bara för att du är rädd att såra hans/hennes känslor. Att bryta upp är jobbigt, men om du är kvar i en relation du inte trivs i är det ett sämre val.

Gör inte slut framför andra människor. Tänk på att din partner kanske inte vill dela sina känslor med omgivningen. Jag stör mig på hur folk använder mobilen 

”Han gjorde slut via sms”

Gör inte slut via sms, e-post eller telefon. Om du har någon respekt för dig själv och din partner är du skyldig dem att ha en diskussionen ”face to face”. Om du vill skicka e-post eller ett sms till din partner kan du göra det och be om att få lite tid innan ni pratar. Det är naturligtvis inget roligt mail eller sms, men det kan ge din partner tid att förbereda sig känslomässigt för ert samtal. Det enda undantaget när du kan använda dig av ett telefonsamtal är om ni är i ett långdistansförhållande och bor riktigt långt ifrån varandra.

Är din partner beroende av sin ipad eller mobil läs mer här

Jonas Gåde

Materialet är (c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas gratis i 10 min och fråga vad du vill om terapi och relationer: 0708-111161

 

2 thoughts on “Att göra slut på sms eller mail, inte bra

  1. nettan81

    Jag blev dumpad på sms för att han bodde 50mil bort, dock pratade vi i telefon några timmar senare men jag tycker man ska träffas och prata

    Svara
    1. jonasgadeblogg Inläggets författare

      Hej Nettan

      Jag kan förstå att det kan vara viktigt att få ett avslut. I en del fall kan det ju handla om att
      att man har ett beteende som man inte är medveten om om och som den andre generöst delar med sig av.

      Jag gjorde slut för att du visade för lite ömhet
      Jag tycker du prioriterar din familj före oss du har inte klippt ned dom
      Jag tycker att du har en allt för lättsinnig attityd till droger
      Etc
      Mvh
      Jonas

      Svara

Kommentera

