Varför tittar min kille, tjej på porr?

 

varfor_tittar_min_kile_pa_porr”Hans porr tittande gör mig galen”

Frågeställningen ovan är något som jag ofta stöter på när jag samtalar med klienter. Därmed inte sagt att det inte finns tjejer som tittar på porr, men vi lämnar det så länge. Hursomhelst börjar forskningen få en liten idé om de bakomliggande orsakerna. När forskarna tittade närmare vilka delar av hjärnan som var aktiva fann man att män hade en högre aktivitet i de övre delarna av hjärnan. Denna upptäckt förklarade också varför män som har drabbats av stroke på högra sidan har mer problem med sexualiteten än de som fått en stroke på vänstra sidan.

”Senaste forskningen om varför män tittar på porr”

Denna tydliga skillnaden är kopplad till mäns koppling till det visuella, d.v.s att män tar in saker via synen. Det är därför män är mer benägna att ha ljuset på när dem har sex. Män tycker om att titta. Vi vet också av erfarenhet att de största konsumenterna av porr är män. Forskarna fann också att även om männen blundade när de hade sex skapade männen ändå bilder i hjärnan . Männen som skapade bilder var också mer upphetsade än män som inte skapade bilder. Ett annat experiment bekräftade detta när man upptäckte att kvinnor och män aktiverade olika delar av hjärna när de tittade på porrfilm. Framför allt så var aktivisten i hypothalamus högre hos männen vilket förklarar upphetsningen.

”Hur tänker jag för att inte störa mig hans porrberoende”

Jag har full förståelse för att kvinnor kan känna sig bortvalda när partnern tittar på porr.

När jag pratar med kvinnliga klienter råder jag dem att inte ta det personligt. Det har inget med dig att göra eller vad han känner för dig. Forskningen pekar också i den riktningen.

Det är naturligtvis upp till varje par att bestämma hur stor del internetporren skall ta i deras liv.

Personligen tycker jag att om du tar illa vid dig, kan din partner sköta det på ett sätt så att du inte störs.

Min partner håller på med mobilen hela tiden

Jonas Gåde

 

 

 

 

 

Kommentera

