Jag känner mig ensam

 

jag_ar_ensam”Mina ensamhetskänslor äter upp mig”

Du är inte ensam, många människor lider av ensamhet. Det påverkar alla oavsett ålder eller etnisk tillhörighet. Det spelar ingen roll om du är välutbildad, saknar utbildning, är rik eller fattig, du är ändå sårbar.

”Varför känner man sig ensam”?

Det är inte helt lätt att svara på varför man känner sig ensam eftersom det kan vara olika för olika personer. Vad jag brukar stöta på i terapirummet är ofta det att personen som känner sig ensam inte har sig själv. Personen har ofta förlagt en del av sin trygghet utanför sig själv. Ofta grundläggs detta i barndomen. Det saknas en känsla av intimitet, förståelse, vänskap och acceptens. När dessa saker saknas kan vi fyllas av en känsla av utanförskap, vilket i sin tur leder oss till att vi känner oss ensamma. Du måste inse att ensamhet inte är något annat än en känsla. Lika lite som dina armar är din kropp, de är bara delar av kroppen. På samma sätt är du inte dina känslor, dina känslor är bara delar av ditt psyke. Här är något att tänka på. De ord vi använder kan fängsla oss eller befria oss. Till exempel, om jag skulle om säga, ”jag är ensam.” Det är precis som att säga ”jag är blond” eller ”jag är man ”.

Egenskaperna jag pratar om ligger på min identitet. Det finns inget jag kan göra för att ändra på vad jag är. Jag kan i och för sig färga håret, men det blonda växer ut igen. Så, när du säger, ”jag är ensam”, det är underförstått att du inte kan ändra på det. Med andra ord använder du ordet för att fängsla dig fast till dina föreställningar. Istället för att säga att du är ensam kan du erkänna din ensamhet genom att säga ”jag känner mig ensam”. Du öppnar dörren till ditt fängelse eftersom det nu finns rum för förändring av dina känslor. Naturligtvis, jag kan fortsätta att säga, ”jag känner mig ensam. Jag känner mig ensam. Jag känner mig ensam” och ingenting kommer att förändras. För även om jag öppnade dörren har jag valt att stanna kvar i cellen. För att helt göra mig fri måste jag ta det extra steget genom att säga ”jag känner mig ensam och jag ska göra något åt det.”

”Hur påverkas vi av ensamheten”?

Det finns flera faror med ensamhetskänslan. En del personer kan försöka undvika smärtan av ensamhet genom alkohol, droger, sex eller spel. På sikt finns det också risk att ensamhetskänslor utvecklas till ångest eller depression. Man kan bli helt orörlig med känslor av självömkan och vanmakt. En del kan försöka dölja smärtan genom att jobba långa timmar på kontoret. Vi kan också utveckla stress till följd av ensamhet vilket i sin tur kan leda till ett försvagat immunförsvar, hjärtsjukdom och andra fysiska åkommor. Okej, du känner dig ensam och vill göra något åt det, var ska du börja?

Steg 1

Du måste äga ditt problem och tro att du kan göra något åt det. Ingen metod i världen kan hjälpa dig lösa dina problem om du inte först tar ett beslut själv och inser att det är du som äger problemet.

Steg 2

Inse att om du fortsätter agera så som du gjort tidigare kommer du få samma problem. En av de starkaste instinkter människor har är att göra vad som är naturligt och vad vi vant oss vid. Det är detta som gör det så svårt för oss att lära oss något nytt. När saker inte fungerar fortsätter de flesta av oss att göra samma sak, ofta mer intensivt än innan. Många har en tendens att göra samma saker om och om igen. Förmodligen finns det en rädsla för att testa nya saker. Tänk dig en instängd fluga som kämpar för att komma ut. Envist tar flugan sats och flyger in i fönsterrutan. Om och om igen med samma resultat, helt ovetandes om att det lite längre fram finns ett öppnat fönster som leder ut till friheten. Du behöver inte göra samma misstag. Det är ingen mening att prova samma metod eller strategi om och om igen, om det leder till samma resultat.

Steg 3

Du måste ge bort det du vill ha och inse att livet följer en väldigt enkel lag som är universell och som löser nästan alla problem. Inse att dina handlingar är som bollar som studsar tillbaka till dig. En följd av denna lag är: Ge inte andra vad du inte vill ta emot. Om du drar dig undan så kommer folk i din omgivning inte bry sig om dig. Om du ger någon uppskattning så kommer du i de flesta fall få uppskattning tillbaka. Så enkelt är det.

Jonas Gåde

 

Kommentera

