Min partner, kille är svartsjuk och har kontrollbehov

 

 

sjuklig_svartsjuka”Min tjej vill kontrollera allt jag gör”

Svartsjuka och kontrollbehov är något som kan drabba oss alla vid något tillfälle i våra liv. Svartsjuka är en komplex reaktion som många gånger bär med sig en känsla av hot och som ofta inte står i proportion till situationens innehåll. Till skillnad från avundsjuka har svartsjuka en mer komplex struktur som innehåller många känslor och därför kan den vara svår att få grepp om. Den sätter igång känslor, tankar och beteenden som många gånger leder till starka överreaktioner. Precis som alla andra fiender binder du mycket energi genom att upprätthålla försvarsställningar. Det kan handla om att kontrollera din partner för att ingen ska komma nära eller så håller du långa förhör för att undvika all osäkerhet. Är din partner svartsjuk? testa här

”Tips, råd, hjälp att hantera min svartsjuka”

Gör denna övning när du är ensam och har gott om tid. Se till att du är i ett emotionellt bra tillstånd. Ta fyra stycken A4 papper och gör övningen själv innan du och din partner talar om det som kommer upp.

”Övning svartsjuka”

Börja med att läsa det som jag skrivit ovan. Ta ditt första papper och dela det i två kolumner.

Steg 1 Min svartsjuka börjar?

Skriv ned så många saker du kan minnas som har gjort dig svartsjuk i det förflutna. Inkludera saker som hände i föregående förhållanden men även sådant som hänt här och nu. Vilka tankar och känslor dyker upp när svartsjukan kommer?

Steg 2 Tankar och känslor?

Läs igenom vad du skrev på det första arket och skriv nu ner alla tankar och känslor som du minns och vad det är som sätter igång det hela. Till exempel kan ”att flörta på partyn” lämnat dig med en känsla av övergivenhet. När min partner talar väl om sina föredetta, hur smarta och duktiga de är, känner jag mig avundsjuk.

Skriv ned allt du kommer på. Din partner kan hjälpa dig. Börja därefter med lite underrubriker.

Steg 3 Vad min partner kan göra för att hjälpa mig?

Eventuell uppmuntran. Fråga efter information. Annat kan handla om hur man behandlar före detta etc. Gränser för hur man flörtar etc. Tala igenom det du nu har skrivit ner med din partner. Detta bör ha gett dig en förståelse över vad som sätter igång din svartsjuka. Inse att du inte kan ställa vilka krav som helst. Starka reaktioner av svartsjuka kan vara enormt ansträngande för ett förhållande och kan lämna den ena partnern med känslan att gå konstant på äggskal för att undvika ett svartsjukedrama. Många gånger är den svartsjuke medveten om sina problem och pendlar mellan själv-klander och motivering. Att arbeta med svartsjuka innebär tålamod och hårt arbete. Ge dig själv en verklighetskontroll; gör en ordentlig analys på de saker som startar din svartsjuka och fråga dig själv hur realistiska dessa hot är. Vilka bevis har du för att ditt förhållande är i fara?

Fundera på om ditt uppförande faktiskt är mot det mer sjuka hållet? Sök hjälp. Tala till dig själv i positiva termer när en känsla av svartsjuka kommer smygande. Påminn dig själv om att din partner älskar dig och respekterar dig. Berätta för dig själv att du är en älskvärd person och ingenting kan få er kärlek att ta slut. Titta på alla bekräftelser som du fått bevis på att han eller/hon håller av dig; sms, mail, överraskningar, ömhetsbetygelser osv. Ett mycket bra sätt när du känner dig orolig är att be din partner om bekräftelse. Var inte rädd för att dela med dig av dina känslor. Genom att du och din partner delar på svartsjukan blir det lättare att hantera osäkerheten.

Jonas Gåde

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s