Förhållandet mellan skuld och självkänsla

 

????????????????????????????????????????Häromdagen när jag låg och halvslumrade i hängmattan började jag fundera på förhållandet mellan skuld och självkänsla. Det är intressant att se hur skuld och självkänsla interagerar med varandra och hur deras inbördes förhållande blir en avgörande faktor för både din personlighet och din självkänsla. Om du ofta känner skuld eller är för hård mot dig själv är chansen stor att det kommer starta en loop där din skuld genererar dålig självkänsla som i sin tur ger dig skuld.

”Varför känner jag skuld”

Vid första anblick kan det vara svårt att se vilken nytta du har utav att känna skuld. Kan skuld vara en positiv känsla? Absolut, inom rimliga gränser. Din förmåga att känna skuld finns där för att tala om för dig att du kanske betett dig illa eller kränkt någons värderingar. Ett sunt förhållande till skuld är en förutsättning för att vara en ”god människa”. Om du saknar förmågan att känna skuld kan du ha drag av narcissism eller psykopati. Jag tror tyvärr att rätt många människor känner att de inte förtjänar ett lättsamt liv fritt från skuld. Detta manifesterar sig ofta genom att vi försöker undvika skuld genom att uppnå perfektion. Det blir inte lättare av hetsen kring Facebook där de flesta försöker hålla flaggan i topp och jämförelsenojan sätter in och genererar skuld. Summan av det hela, sluta denna vansinniga strävan efter att vara perfekt.

”Succé är den härliga känslan att du gjort ditt bästa det räcker gott”.

Det är inte ovanligt att vi tidigt i livet kan ta på oss skuld i form av tung en börda. Inte nog med att vi kan känna skuld för att vi inte är tillräckligt bra, vi kan också ta på oss hela vår familjs känslomässiga smärta och skuld som de själva inte bearbetat. Detta ger en anledning att offra sig för andra istället för att leva sitt eget liv fullt ut. Vi bestämmer på ett omedvetet plan att vi kan betala av vår skuld genom att offra oss för människor vi älskar. Vill det sig riktigt illa kan man utveckla ett martyrskap som bara leder till ytterligare skuld när man gör något för dig själv. Mammor brottas ofta med skuld eller känslor av otillräcklighet. Det är precis som om skulden befriar dem på något förvridet sätt genom att få dem att känna att de hade önskat att de kunde gjort lite till.

 

Om vi vuxit upp med skuld kan vi dra till oss saker att känna skuld för ur tomma intet. Omedveten skuld fungerar ungefär som ett svart hål i rymden; det kan sluka allt som kommer i dess väg. Svarta hål suger upp år, stjärnor och även galaxer om det kommer i närheten. Ett svart hål kan man inte se med blotta ögat. På samma sätt kan obearbetad, djupare skuld vara svår att upptäcka. Vad många inte tänker på när det gäller skuld är att den livnär sig på ens självkänsla. Det är till och med så sjukt att om man skulle börja må bra av någon anledning, ja då kan man känna skuld över det också.

 

Personer som lider av en djupare skuldproblematik kan känna skuld för saker som:

 

1) Inte ens är ett problem

2) eller för något de inte ens har kontroll över.

Nu tillbaka till det som väckte mitt intresse i hängmattan. Det är nämligen så att i relationer uppstår något intressant som kan vara svårt att upptäcka med blotta ögat. Vi tänker oss två personer ”A” och ”B”. I det första exemplet är A en givande person som har bra självkänsla och lätt för att ge till sig själv, andra och till sin partner. B har också god självkänsla och ett sunt förhållande till sin skuld. När A ger är det inget problem för B att ta emot. Det väcker igen skuld utan känns bara naturligt och bra för B.

Vi tänker oss ett annat exempel. I det här fallet har A samma egenskaper som ovan, men B har dålig självkänsla och brottas med en omedveten skuld. Nu inträffar något intressant när A delar med sig av sig själv och sin energi. Utan att kräva något tillbaka kan B få det svårt att hantera detta. Desto trevligare och stödjande A är, utan att kräva något tillbaka, desto mer skuld får B. Eftersom A kan ha svårt att veta hur skuldproblematiken hos B ser ut fortsätter A att vara vänlig, vilket förstärker skulden hos B ytterligare. B kommer till slut att känna sig kvävd.

 

4 thoughts on “Förhållandet mellan skuld och självkänsla

  1. maja

    Hej.
    Jag reagerade över att du skrivit att skuld kan man bara känna om man har gjort något fel. Jag är en människa som så länge jag kan minnas alltid lagt skuld på mej själv, för allt möjligt. Även fast andra försökt säga till mej att jag inte ska, eller borde. Det har inte spelat någon roll vad eller vem som försökt prata med mej. Det är mitt problem, att nu när jag ska bli mamma så känner jag mer skuld än någonsin. O mår värre över det än nånsin innan och vill inte ha det såhär längre. Har växt upp med min mor o syster o dom är också väldigt bra på att skubelägga sej själva. Vad gör man? Kommer jag någonsin bli stark och slippa dessa jobbiga känslor att allt är mitt fel och att jag är en dålig människa?

    Svara
    1. jonasgadeblogg Inläggets författare

      Hej

      Skuld är inte en genetisk defekt utan är något som utvecklas av psykologiska faktorer
      Bästa sättet att bli av skuld är att jobba med sin självkänsla i terapi

      Mvh
      Jonas

      Svara
    1. jonasgadeblogg Inläggets författare

      Hej Dan
      Tack för din kommentar. Jag kan förstå din frågeställning, det är ganska vanligt att man behandlar skam och skuld på samma gång. Jag definierar skuld som om man gjort en handling som man inte är nöjd med tex jag har dåligt samvete för att jag inte hälsade på en kompis på sjukhuset. Skam däremot är att jag som person inte känner mig värdefull. Jag valde avsiktligt att prata om självkänsla eftersom de flesta människor inte kan identifiera sig med att känna sig skamfyllda mer än ett par korta ögonblick. Plus ingen har beskrivet sambandet mellan skuld och självkänsla. Självklart är det så att skam kan ingå som en del i dålig självkänsla, men därmed inte sagt att alla med dålig självkänsla känner sig skamfyllda där av mitt inlägg, men förstår hur du tänker. Jag förstår varför du ställde frågan.

      Svara

Kommentera

