Lever du med en energitjuv eller en emotionell vampyr?

 

lever_du_med_en_energitjuv_eööer_en_emotionell_vampyrDet är säkert ingen nyhet för dig att dem vi älskar också är dem som kan reta gallfeber på oss allra mest. Idag skall jag berätta lite om olika typer av känslomässiga vampyrer och hur man handskas med dem. Bloggen är tillägnad alla klienter jag haft och som drabbats och generöst delat med sig av sina erfarenheter. En energitjuv och emotionell vampyr är någon som dränerar dig på energi. Hur vet du om du lever med en energitjuv? Varje exempel nedan ger dig en hint om vad som är problemet samt hur du kan tackla situationen!

Emotionell utmattning

Den vanligaste orsaken till att man stjäl andras energi är att man själv blivit emotionellt utmattad. Emotionell utmattning kan yttra sig både genom fysiska symptom och en känsla av att vara känslomässigt dränerad. Det är inte alltid lätt att hantera detta och ibland går emotionell utmattning alltså ut över dem vi älskar allra mest.

Nedan beskriver jag olika beteenden och vad du kan uppleva om du själv drabbats.

Du blir allmänt fysiskt trött

Du får låg tolerans för stress eller stressande situationer

Du känner dig matt när du är i närheten av din partner

Du undviker hemmet för att det drar för mycket energi

Du kan blir utfryst i ditt eget hem

Det kan kännas som om du måste gå på äggskal runt vissa

Du kan få huvudvärk eller bli orolig i magen

Du kan blir nedstämd och deprimerad

Du kan känna dig orolig för du vet inte vad som skall hända

Du går och väntar på att något skall hända

Du är försiktigt med att öppna dig för att du vet inte hur din partner reagerar

Kommunikationen emellan dig och din partnet blir enkel och innehåller bara neutral information

Du kan känna att du måste går på äggskal runt vissa ämnen

Du saknar brist på motivation

Du stänger av dina känslor för att inte blir sårad

”Min partner tjatar hål i huvudet på mig”

Dessa energitjuvar påminner lite om en grammofonskiva som hakat upp sig. Det kan inte vara tysta utan måste hela tiden kommentera något. ”Har du röjt ur garaget ännu” ”Varför kan du inte hålla bilen ren och snygg?” ”Varför har du inte gjort de jag bad dig om?” I en del fall är det bristen på självkänsla i kombination med ångest som tvingar dem att klaga. Genom att hitta fel på dig kan de känna sig lite bättre och slipper möta sina egna svagheter. Ångestproblematiken står i direkt proportion till hur mycket de pratar. Ju högre ångest desto mer pratar de.

Var tydlig med att du inte uppskattar den här typen av uppmärksamhet och att du blir störd i det du håller på med. Be din partner om lite andrum och fråga sedan om det är något annat som bekymrar dem egentligen. Se även till att ni har en oas i vardagen där ni båda kan slappna av och njuta av varandras sällskap, en tid då man inte tjatar på varandra.

”Hur kan jag få min partner att sluta tjata?”

Det bästa rådet jag kan ge är att du är tydlig med dina gränser gentemot din partner. Du vinner inget på att vara hård eller otrevlig. Det gör bara saken värre. Var tydlig genom att säga ”Älskling du vet att jag älskar dig, men när du är på mig om det ena eller andra blir det för mycket för mig.” Denna typ av personlighet är ofta känsliga och har nära till konflikt. Kan man hantera det och skapa en dialog så är det bra. En annan lösning är att prata med någon utomstående som kan se mer objektivt på situationen. Du kan behöva träna gränssättning så att du inte hamnar i ett mönster där din partner konstant går dig på nerverna och tar din energi i onödan.

”Min partner beter sig som ett offer”

Denna typ av energitjuv ger ifrån sig så mycket martyrgas att det blir svårt att andas i lägenheten. Nästan hela tiden är det synd om personen och det är alltid alla andras fel när något går snett. När du kommer med konstruktiva förslag svarar personen  ”Jo, men …, fast det går inte…” ”Jag har redan provat det..” Innan du knappt hunnit formulera dig så finns invändningen där och den går dig på nerverna. Det spelar ingen roll vad du gör. Du kan ha samma samtal om och om igen med din partner, det blir sällan någon förändring. Du vill hjälpa till, men din partners vilja att förändras bär alltid med sig en tung underton som äter sig in i relationen.

Det här är en inställningsfråga och att få människor att ändra inställning är svårt. Har man vant sig vid att klaga och att ha problemen i fokus kan det i värsta fall vara svårt att se det positiva med tillvaron. Det första steget är att få din partner att förstå att deras negativa inställning tynger dig och att en offerkofta inte är sexigt. Var envis och tålmodig, fortsätt lyssna och ställ ledande frågor. Visa på att det finns lösningar på det mesta. Använd formuleringar som ”Jag märker att du är upprörd och besviken men jag tror inte att det är konstruktivt att fortsätta älta samma frågor om och om igen. Låt oss koncentrera oss på lösningar.” ”Jag förstår att du är upprörd och besviken, jag är ledsen för det, men tror du att vi kan hitta en konstruktiv lösning på det?” Detta tillvägagångssätt gör det möjligt att vara kärleksfull och samtidigt arbeta proaktivt. Tänk på att visa förståelse och bekräftelse. Om du inte gör det är chanserna till ett konstruktivt samtal minimala. Om du istället möter din partner i känslan kan du vända samtalet till något bra.

”Min partner kritiserar mig hela tiden”

Kritikern är en person som hittar fel på allt du gör. De är aldrig riktigt nöjda och ständigt finns det något att förbättra. Har du överraskat genom att diska, ja då har du inte diskat på rätt sätt. Maten du lagar kunde balanserats bättre i sin kryddning, varit knaprigare, krämigare, starkare eller mildare. Sättet du kör bil på är helt enkelt inte optimalt, du motorbromsar inte och dessutom sliter du på växellådan när du växlar så ofta. Kanske har din partner fastnat för begreppet eco-driving och bestämt sig för att just den här dagen ska du också göra det? Den här personlighetstypen är ofta självgod och älskar att instruera andra. Kritiken är alltid väl menad och kommer gärna i munter förpackning. Ju muntrare desto mer irriterande kan det kännas. Problemet för din partner är att han eller hon inte inser att du har rätt att hitta dina egna sätt att göra det du gör. Om du inte kan bemöta din partners förklädda påhopp så kan det hända att du känner dig kvävd samt att denna kritik eller de negativa kommentarerna ofta påverkar din självkänsla. Du får aldrig känna dig helt nöjd. Testa din självkänsla här.

Vad jag än gör blir han eller hon aldrig nöjd

Försök att  vara positiv när du tar itu med kritiken. Säg, i en lugn och neutral ton, ”Jag ser att du försöker hjälpa till, men när du är kritiskt inställd tappar jag energin och det gör det svårare för mig att möta upp dig.” Eller du kanske vill hitta en kompromiss. Till exempel, om din partner kritiserar dig för att lämna disken i diskhon, kan du dela upp uppgiften mellan er. Gör detta med en mycket kärleksfull ton och attityd.

”Min partner tänker bara på sig själv”

Din partner sätter sina egna behov först, före dig och ert liv, före era barn och före ert hem. Det kan vara konkreta exempel som att din partner väljer att gå ut och dricka öl i solen istället för att ta tag i ommålningen av fasaden, läser tidningen istället för att ta tag i disken, kollar på fotboll hellre än att ta med sitt barn till lekplatsen. Det kan också ske maskerat, om de säger sig göra något för dig men senare upptäcker du att det inte alls var för din skull. Ni stannade hemma på midsommar bara för hans dotter ville vara med sina kompisar, men han fick det att låta så bra att du skulle kunna vara hemma och greja i trädgården och äntligen få den där omplanteringen i rabatten gjord som du tänkt på så länge. Du var helt säker på att det var för din skull, men det fanns en dold agenda som du inte förstod förrän långt senare. Testa om din partner är narcissist.

”Min partner är en stor egoist”

Det är inte helt lätt. Den svåraste problematiken är att denna typen av personer ofta inte äger sitt problem. När du gör dem uppmärksamma så säger de ”herregud hur kan du säga så, så mycket som jag gör för dig”. Om det är i en mildare form kan du säga: ”Älskling, jag älskar att lyssna på dig, men du skulle göra det lättare för mig att känna mig älskad om du lyssnade på mig också”

Här kan du testa din kärleksrelation

Jonas Gåde

Materialet är (c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas gratis i 10 min och fråga vad du vill om terapi och relationer: 0708-111161

 

Kommentera

