Hur vet man att om jag ska lämna eller stanna kvar i förhållandet, relationen

ar_du_kar_i_nagon_som_sarar_digDin magkänsla säger dig att din partner inte är bra för dig. Du vet innerst inne att han eller hon inte kommer att ändra sig, men dina känslor av kärlek drar dig tillbaka till personen vare sig du vill eller inte. Du tror att det är känslor av kärlek men det är något annat. Många av de klienter jag träffar behöver hjälp utifrån för att hantera sitt beroende. Det som gör det svårt är att deras partners är duktiga på att dölja sina problem för omgivningen. Alla runt omkring dig tycker att han eller hon är trevlig och dem vägrar tror sina öron när du berättar vad som händer hemma. Vad dem inte vet är att det är först när man kommer nära dessa personer i en relation som de visar sin riktiga personlighet.

Det är då deras eventuella personlighetsstörningar kan komma upp till ytan. Inom amerikanska psykiatrikerförbundets manual för psykiska störningar finns tre olika kluster. I kluster B finner du fyra störningar som kan ställa till problem:

Borderline personlighetsstörning

Narcissistisk personlighetsstörning

Antisocial personlighetsstörning

Histrionisk personlighetsstörning

Om din partner lider av någon personlighetsstörning är det mer en regel än ett undantag att de har svårt att hantera sina känslor på ett eller annat sätt. Det blir ofta ett känslomässigt kaos runt omkring dem eller ett känslomässigt vakuum där du inte får några återkopplande känslor. Människor som t.ex lider av borderline personlighetsstörning har extrema känslor som svänger fram och tillbaka, vilket gör att de kan agera allt från förbryllande till direkt elaka. Personer med narcissistisk personlighetsstörning, antisocial personlighetsstörning eller beroende problematik kan också uppvisa dessa egenskaper. Det kan vara svårt att ta till sig att det är personlighetsstörningar eftersom en del av dessa människor fungerar bra i vardagen och andra människor tycks inte ha några problem med dem.

Problemet med dessa störningar är att problemen oftast inte drabbar dem själva utan istället de människor dem har nära. Personer med personlighetsstörningar kan både medvetet och omedvetet agera på ett sätt så att de förvrider din verklighetsuppfattning. Det kan till och med gå så långt att du kan få svårt att skilja på vad som är rätt och fel. Detta i sin tur leder till att du tappar bort dig själv. Till slut litar du inte på ditt eget omdöme. Jag vill testa min relation 

Projektion Projektiv identifikation

En av de vanligaste försvarsmekanismerna som de använder sig av är projektion. Enkelt uttryckt kan man säga att de upplever en känsla, men den känslan vill de inte ta hand om själva och istället blir du boven i dramat. Låt mig ge ett exempel. Din partner arbetar som säljare och siffrorna för senaste månaden är inte bra tack vare det fina vädret. Han är sur och denna surhet drabbar nu dig genom att han klagar på att du inte städar tillräckligt bra. Det är inget konstigt att vi projicerar. Det gör de flesta människor mer eller mindre men personer med personlighetsstörningar gör det mer frekvent och kraftfullare.

Ett mycket kraftfullt försvar som personer med personlighetsstörningar kan använda sig av kallas projektiv identifikation. Det var psykoanalytikern Melanie Klein (1946) som var den första som skrev om den här typen av försvarsmekanism. Hon fann att detta försvar var väl utbrett speciellt bland mer allvarligt störda patienter. Enkelt förklarat kan man säga att de omedvetna, alltså det personen inte vill kännas vid, manifesterar sig (ser han eller hon) i den andre.

Du kanske har varit med en person som anklagat dig för någonting. Han eller hon säger att du är ”sådan och sådan” och du får inte ihop det. Hur mycket du än funderar över det kan du inte förstå att personen säger så. Du känner inte igen de dragen alls. Däremot har personen som har sagt det till dig alla de egenskaperna. Du blir förbryllad och osäker. Då kan det handla om projektiv identifikation.

Vissa egenskaper kan vara alldeles för smärtsamma att acceptera. Detta är en anledning till att projicera sina egenskaper på någon annan. Om detta förekommer frekvent kan det bero på att personen har en personlighetsstörning. De mest orimliga sammankopplingar kan ske. ”Det är ditt fel detta hände eftersom bla, bla blah blah …” och så kommer någon ologisk förklaring som inte hänger ihop.

Får många år sedan arbetade jag med en klient som bodde i Köpenhamn tillsammans med sin pojkvän. En fredag skulle de åka hem till Småland och han ville åka kl 16.00 från Köpenhamn. Hon berättade att hon slutade sitt arbete 16.30 och det visste han sedan två år tillbaka. Han låtsades som om han hade glömt det eller så hade han valt att förtränga det. Hur som helst, han gick med på att hämta upp henne kl 16.30 utanför hennes arbete. När hon satte sig i bilen såg hon att bensinmätaren slog i botten. Hon påpekade detta vänligt, han blev irriterad och sa att det inte var någon fara. ”Vi tankar i Sverige, det är mycket billigare”. De körde genom Köpenhamn och över Öresundsbron. 1000 meter innan stationen i Sverige fick de bensinstopp. Vems var felet?

Tänk efter noga. Det är en kuggfråga.

Facit

Hade de åkt kl 16.00 som han ville hade inte trafiken varit så intensiv. Tack vare den intensiva trafiken mellan 16.30 och 17.00 blev det fler stopp. Detta medförde en högre bensinförbrukning vilket förorsakade bensinstoppet. Enkel matematik. Felet är naturligtvis hennes. Haha.

Om du levt i en relation ett längre tag med en person som använder sig av starka försvar kan det vara svårt att urskilja vad som är verkligt från vad som är snedvridet. Det är inte ovanligt att du kan börja tvivla på ditt eget omdöme eller om det är du som håller på att bli galen eftersom som han eller hon säger det till dig. I terapirummet kan det ta tid att återfå sin självkänsla och sitt omdöme. Vad du behöver förstå och många andra med dig är att det handlar inte om kärlek. Det handlar om starka känslor av skyldighet som många av oss har. Dessa håller oss låsta i situationer som inte är bra för en själv.

Anklagar din partner dig upprepade gånger för att vilja lämna honom / henne?

Har din partners gränser extrema toppar och bottnar som gör att du inte förstår?

Kan småsaker få orimliga proportioner?

Kan din partnerns humör plötsligt växla på några sekunder?

Kan din partner göra slut för att sen skriva att han eller hon älskar dig?

Då kan det var så att du lever med en person med djupare problematik. Gå in på psykologitest så kan du göra ett test.

Vill du diskutera/ställa frågor om ämnet men även annat som rör relationer kan du göra det på Terapisnack

Jonas Gåde

Materialet är (c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas gratis i 10 min och fråga vad du vill om terapi och relationer: 0708-111161

 

5 thoughts on “Hur vet man att om jag ska lämna eller stanna kvar i förhållandet, relationen

  1. Igor

    Hej!
    Jag blir förälskad i kvinnor som älskar uppmärksamhet men de alla är redan upptagna. Var hittar jag en kvinna som älskar uppmärksamhet och som är singel?

    Svara
    1. jonasgadeblogg Inläggets författare

      Hej

      Intressant frågeställning. Jag kommer att svara på din fråga men inte riktigt på det sättet du kanske tänkt.
      Det finns något jag kallar kärleksspråk där ingår uppmärksamhet, uppskattning, bekräftelse emotinell trygghet mm. Under förälskelsen ger vi vår partner uppmärksamhet och uppskattning vilket oftast besvaras och upplevs som trevligt.
      När förälskelsen är över slutar vi ofta ge varandra den uppskattning och uppmärksamhet som vi gjorde i början.
      Speciellt kvinnor som är gifta och vars partner slutat ge dom uppmärksamhet och uppskattning är väldigt mottagliga för uppskattning och bekräftelse.
      Det är den typen av kvinnor du träffat hittills.
      Du frågor vad det finns singel kvinnor som tycker om uppmärksamhet.
      Vi tror många att alla kvinnor älskar uppmärksamheten och det stämmer till viss del problemet är att kvinnor generellt inte kan ta emot mer uppmärksamhet än vad de kan hantera.
      Låt mig ge ett exempel en kvinna tycker om sig själv till 25 procent. Vi tror många gånger lite naivt att allt blir perfekt om vi ger henne 70 procent uppmärksamhet och bekräftelse.
      Vad händer då ?
      Dom flesta tror lite naivt att hon skall smälta och bli dödskär.
      Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten.Om du värdesätter henne mycket mer än vad hon ser på sig själv kommer du få problem.
      Chansen är stor att hon får skuld och ställer sig frågan.
      Hur kan han tycka så mycket om mig? jag är inte så bra som han tror.
      Han kommer genomskåda mig ? Eller han är för vara för att vara sann.

      Okej nu till din fråga

      Vad hittar jag singel kvinnor som gillar uppmärksamhet?
      Många kvinnor tycker om uppmärksamhet initialt men som jag skrev ovan kan det bli
      För mycket av det goda.

      Kvinnor som har stort behov av uppmärksamhet har ett antal problem.

      1 Om dom livnär sig på uppmärksamhet och gottar sig i det har dom svårt att
      Värdesätta sig själva. Dom behöver din uppmärksamhet som påfyllning varje dag.
      Det kan vara ett tecken på dålig självkänsla.

      2 Dom kan lida av princessyndromet se mina artiklar på bloggen, Då älskar dom uppmärksamhet men ger inget tillbaka. Det är en återvändsgränd som tar en
      ända med förskräckelse.

      3 En självständig modern kvinna med bra självkänsla vet om att hon är bra.
      Hon behöver inte fiska efter yttre bekräftelse hela tiden

      Därmed inte sagt att man inte skall ge uppmärksamhet men det bör vara ömsesidigt tycker
      jag. Om en kvinna tycker om sig själv till 25 procent ge henne 27 procent
      När hon tycker om sig till 27 procent ger du henne 29 procent osv Ett för stort glapp leder till
      problem. Det finns massvis med bra killar som öst på för mycket och förlorat sin stora kärlek för att de gett för mycket ovh blivit tagna för givna.

      Mvh
      Jonas
      0708111161

      Svara
  2. Anna

    Hej!
    Min fd sambo är en äkta energi tjuv med narcissistisk personlighetsstörning. Han ”har” aldrig gjort ett fel i hela sitt liv. Några vänner har han inte kvar heller. Det tog mig ungefär ett halvår efter att det tagit slut att förstå vem jag levt med och vad han utsatt mig för. Han fick mig att börja stamma, känna mig ful och mindre värd. Både min självkänsla och självförtroende har fått sig en törn.
    Tack vare otroligt fina vänner, familj samt förståelse vad jag levt i för relation har gjort mig starkare. Har läst och sökt mycket information på nätet.
    Nu har det gått nästan två år och jag kände att jag var redo att börja träffa killar igen.
    Har börjat träffa en kille men känner att vissa sår inte ännu är läkta. Vill lära känna denna kille mer men vet ej hur. Känns som att för att vara jag fullt ut och visa vem jag är så behöver jag berätta vad jag varit med om, vad som gör att jag har vissa spärrar kvar.
    Är det helt fel att berätta för någon relativt tidigt i en ny bekantskap? Kan det skrämma iväg honom?

    Mvh Anna

    Svara
    1. jonasgadeblogg Inläggets författare

      Hej Anna

      ”Han ”har” aldrig gjort ett fel i hela sitt liv.” typiskt drag hos personer med narcissistisk personlighetsstörning.
      Jag vet inte hur länge du träffat denna nya man. Personligen tycker jag att man relativt tidigt kan berätta vad du råkat ut för
      i din förra relation när relationen är lite etablerad.
      Den informationen du ger honom skulle ju också kunna förklara en del i din personlighet om du har en del beteenden från förr relationen.

      Jag tycker det är en vin vin deal för dig

      1 Han stannar och tar det på rätt sätt bra för dig
      2 Han drar öronen åt sig och drar sig undan.Tråkigt men då var han inte rätt person för dig. Bra för dig också att upptäcka detta tidigt och inte senare i relationen.

      Gå in på http://www.loveestnow.com
      Där kan du göra ett test på din gamla relation det kan hjälpa dig få en bättre förståelse och ord på vad som hände och hur du upplevde relationen.

      MVH
      Jonas

      Svara
      1. Anna

        Hej!
        Tack Jonas för ditt svar!
        Att ha levt med en person med narcissistisk personlighetsstörning i dryga tio år har satt sina spår. Tyvärr så måste jag fortsätta att ha en relation med honom då vi har två barn tillsammans.
        Ska lyda ditt råd att göra relationstesten.
        Mvh Anna

Kommentera

