Hur vet jag om jag är kär?

hur_vet_jag_om_jag_ar_kar

Fick ett mail från en yngre tjej som läser bloggen, så denna artikel är till dig.

Förr i tiden så blev man tillsammans p.g.a ekonomiska behov eller att grannen var ett bra parti. Men de senaste 50 åren har det som tur är skett en förändring och förälskelsen tar mer och mer plats.

Förälskelse är en av de absolut skönaste känslor som finns. Det finns också en fara att vi gör felaktiga bedömningar när vi är förälskade, vi blir förblindade av vår kärlek. Det viktigaste rådet som jag kan ge dig som ung tjej är att det är du som ska välja partner. Allt för ofta sitter jag med kvinnor som är 20-25 år äldre än dig som beskriver hur dem ”valde” sin partner. Problemet är att de aldrig valde, utan när jag frågar dem varför de blev ihop med sin partner så berättar dem att ”han tjatade så mycket, så jag trodde det var på riktigt”.  Om du redan är i en relation kan du testa den här. Så mitt allra bästa råd till dig är att du ska välja och det ska vara på dina villkor, inte för att han tjatar hål i huvudet på dig. Nedan finner du några av de vanligaste beskrivningar på hur människor känner när de är förälskade.

  • Påträngande tankar – du kan inte sluta dagdrömma om din älskade.
  • Smärta i hjärtat när något känns ovisst.
  • Känslan av att gå på moln – om det finns en chans till besvarande.
  • En akut känslighet för varje handling eller tanke som kan tolkas fördelaktigt.
  • Total oförmåga att bli intresserad av mer än en person.
  • Rädsla för bortstötning och förvirrad blyghet i närvaron av den älskade.
  • En anmärkningsvärd förmåga att lägga tonvikten på det verkligt beundransvärda hos den älskade och undviker det negativa, samt svarar även med medlidande på negativa kvaliteter och gör dem istället till positiva attribut – ”det gör inget att han är blyg för jag uppskattar att hjälpa honom ur sitt skal”, ”visst har hon ett temperament men det visar bara hur djupt hon känner allt.”

Jonas Gåde

Materialet är (c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas gratis i 10 min och fråga vad du vill om terapi och relationer: 0708-111161

 

Kommentera

