5 tecken på att du kan vara på väg mot skilsmässa

5_tecken_pa_att_du_kan_vara_pa_vag_mot_skilsmassa50 % av alla äktenskap leder tyvärr till skilsmässa. Vill du testa din relation kan du göra det här

”Min kille, tjej är alltid så negativ”

1. Den kanske viktigaste orsaken till att en relation spricker, är att det finns mer negativ än positiv energi. I hälsosamma förhållanden tål relationen lite klagomål och kritik. När en relation börjar att krackelera, tar det negativa överhanden. Tänk på att en negativ kommentar väger mycket tyngre än en positiv. Om jag skulle säga till min låtsasflickvän: ”Du är verkligen läcker i kväll; ursnygg klänning och supersnygga skor. Synd att du inte har gått ner de där sista kilona som du malt på om sedan i våras.” Vad tror ni att hon skulle minnas av den kvällen? Jag hade fått sova med hockeyhjälm på om den repliken kommit över mina läppar.

2. Det finns några andra effektiva sätt att förstöra en relation på. Det är att aldrig vara nöjd eller att dra sig undan och inte svara. Båda dessa försvar kan vara väldigt enerverande för motparten. Kvinnor använder sig mer av att aldrig vara riktigt nöjda (kvinnlig kritik), medan män i större utsträckning använder sig av undandragande försvar. Jag kallar det för stenansiktet.

3. Risken att ni går mot skilsmässa ökar också markant om ni inte kan kompromissa efter gräl. Personligen upplever jag det lättare att arbeta med personer där det förekommer konflikter, än med relationer där det aldrig förekommer bråk. Det handlar om att lära sig hantera sina bråk på ett nytt sätt så att man kan reparera ”relationen” samtidigt som man bråkar.

”Min tjej, kille tänker bara på sig själv”

4. Par som är självcentrerade och som har svårt för att sätta sig in i den andres situation, löper större risk att gå skilda vägar. Det finns ett amerikansk begrepp som heter ”Negativ Sentiment Override.” Det innebär att personen i fråga ser allting negativt. Exempel:  ”Du gick till Café Eldstaden bara för att provocera mig för att din före detta tyckte om det kaféet”. Egentligen har du lust att säga till henne att hon är helt fel ute och att det har brunnit i huvudet på henne, fast det vågar du inte. Istället erbjuder du dig att gå till ett annat kafé. När din partner gör om saker och vrider på sanningen, tar det mycket energi från relationen. NSO, Negativ Sentiment Override, är vanligare hos kvinnor än hos män.

5. Män å andra sidan behöver bli bättre på att dela med sig av makten i relationen. Kvinnor trivs med att män delar med sig av pengar och tid.

Vill du fördjupa och utveckla din relation så kan du gå på en föreläsning om Maskulin och feminin energi i Göteborg.

Jonas Gåde

Materialet är (c) Materialet är copyrightskyddat

Ring Jonas gratis i 10 min och fråga vad du vill om terapi och relationer: 0708-111161

Kommentera

