Vita lögner patologiska lögnare och mytomaner

hypnosGenerellt sätt finns det två typer av lögner. Låt oss börja med det som i dagligt tal kallas vita lögner.
För några veckor sedan använde jag mig av en vit lögn inget jag är stolt över men jag ansåg att det var det bästa valet. En kväll ringde en vännina från Köpenhamn och var på strålande humör jag vet inte om det var vinet eller om glädjen hade genererats av ett inköp gjort på Ströget. Hon var så bubblande exalterad att hon ville skicka ett mms med bild på sitt senaste fynd. Jag är ingen ny Gianni Versace men en viss estetisk känsla tycker hon tydligen att jag har så jag tog emot bilden.

Klänningen hade mycket övrigt att önska. Designen var inte den roligaste men det var inte det värsta. Det som störde mest var blandningen av material skinn och denim.

Jag kunde naturligtvis sagt exakt vad jag tyckte , men jag ville inte såra henne hon var så glad över sitt köp. Om hon hade varit min flickvän hade hon hade fått utegångsförbud men jag ville verkligen inte såra henne.  De vita lögnerna använder vi oss av i olika sammanhang som i detta fallet för att jag inte ville såra henne men det används också frekvent för att bibehålla eller förstärka vår sociala status. Vi kan också dra en vit lögn för att bevara vår självbild. På en dejt kan vi slänga ut oss ”Jag älskar att träna” sen att gymkortet inte förnyats på ett halvår ger vi inte samma uppmärksamhet. Vita lögner har vi lättare att acceptera.

Vad som är mer besvärande för oss är när vi stöter på patologiska lögnare. Patologisk lögnare är ingen egen klinisk diagnos, utan förekommer tillsammans med andra personlighetsstörningar. Det kan handla om personer med narcissistisk personlighetsstörning eller när en person går igenom en manisk episod.

Den vanligaste orsaken till att människor kommer med allvarligare lögner är att de vill försöka kontrollera en viss situation eller skapa inflytande för att få någon att fatta ett beslut som gagnar dom själva.

I en del fall kan lögnen vara ett sätt att bibehålla kontrollen. Det är inte ovanligt att människor kan tvingas ta till nya lögner för att försvara den första lögnen. De börjar med en lögn sen
måste de täcka den första lögnen med en ny lögn osv. Personer som är kronisk lögnare erkänner sällan en lögn, de blånekar så intensivt att du börjar tvivla på dig själv.

Det finns en annan typ av lögner som kan handla om att inte göra sin motpart besviken. Det kanske inte känns så för dig som mottagaren men det finns personer som berättar lögn efter lögn för att de är oroliga för att du skall förlora respekten för dem. Om de visste sanningen skulle de kanske göra att du avslutar relationen.

Här kan du testa din relation: http://www.lovetestnow.com

Kommentera

