Varför kan en destruktiv relation upplevas som bra?

IMG_0794.JPG

Det är inte helt ovanligt att personer kommer in i terapi och är utsatta för både den ena och den andre kränkningen och upplever att deras
partner är ett monster men när han är underbar så är han fantastisk. Jag har förståelse för att man kan uppleva den känslan men det är din hjärna som spelar dig ett spratt. Din hjärna sorterar hela tiden alla intryck i en kontinuerlig jämförelse ”är denna arbetsplatsen lika bra som den förra?”, ”är min nya partner lika rolig som min gamla tjej?”.

Detta blev väldigt tydligt för mig på min första arbetsplats på Sicilien i Italien. Jag arbetade som reseledare och vi hade en svensk platschef
som var både kärv och lite osympatisk. Under dom tre månaderna jag arbetade fick personalen aldrig någon postitiv återkopplande feedback mer än en gång. Och det var när jag spelade piano på en restaurang men eftersom beröm och positiv feedback var så sällan förekommande så kändes det väldigt bra.

Samma sak uppstår när vi befinner oss i en relation med en partner som är ohälsosam. Plötsligt så duger vi inte utan knuffas ut i skuggan från kärlekens strålkastarljus. Enda sättet att komma tillbaka in nu är att krypa för vederbörande. Och när vi gör det så känns det plötsligt bra när vi blir inbjudna igen i kärlekens strålkastarljus. Problemet är att
det är inte bra, det är bara då inte dåligt.

Lek med tanken att jag lever med en kvinna som dricker sju dagar i veckan och som ställer till både det enna och andra hysset på fyllan.
Alla mina vänner och bekanta säger till mig att jag ska lägga ner vederbörande men jag lyssnar inte. Som av en lycklig slump träffar jag några månader senare en annan tjej hon dricker bara fyra gånger i veckan och ställer till med samma hyss men tre dagar är hon bara normal. Men de här tre dagarna upplever jag som fantastiska. Eftersom jag ställer dom i
kontrast till de fyra skitdagarna.

Precis på samma sätt är det när du befinner dig i en destruktiv relation, du åker automatiskt in i tron att det är bättre än vad det är.

Här kan du testa din relation http://www.lovetestnow.com

Jonas Gåde

Materialet är copyrightskyddat

Kommentera

