Min kille/tjejs svartsjuka håller på att förstöra mitt förhållande/relation Del 2

IMG_0978

Du är inte ensam själv vaknade jag tidigt av att mobilen plingade till. Jag fick fick ett sms:

Hej Jonas

Tack för din blogg om svartsjuka

”Killen jag försöker avsluta med har ett kontrollbehov som inte liknar något annat. Han vill inte att jag kör med egen bil hem utan han skall hämta mig och sedan köra mig till de platser som jag skall till och sen hämta mig när jag är klar. Varför han inte avslutar förstår jag inte. Nu vill han boka upp semestrar och helger framöver och att vi skall flytta ihop. Han till och med lämnar saker hos mig det börjar bli riktigt jobbigt. Jag har riktigt dåligt samveta för att avsluta så problemet ligger nog hos mig”.

Ovanstående lilla berättelse beskriver tyvärr en problematik som jag inte tror kommer gå över. Precis som med alla andra psykiska problem finns det olika grader. Enligt DSM 5 pratar man om lindrig, måttlig och svår. Lindrig svartsjuka är inte så allvarligt förekommer hos de flesta par. I det här fallet finns det tyvärr signaler som tyder på att det handlar om en allvarligare problematik. Jag skulle gissa att det snarare gränsar mellan måttlig och svår. Detta är en allvarlig varningssignal och kommer tyvärr inte minska utan snarare öka över tiden.

Tecken på sjuklig svartsjuka

Tillåter inte sin partner att träffa sina vänner.
Bestämmer vilka kläder partnern skall ha.
Är besatt av att få reda på vilka partnen träffar inklusive före detta.
Tillåter inte partnen att röra sig fritt ensam.

Personer med den här typen av svartsjuke problem är inte förändringsbenägna. Här ligger problemen på ett djupare plan. Låt oss istället hjälpa dom som är villiga att arbeta med sin svartsjuka.

Erkänn din svartsjuka.

Det första du måste göra är att du erkänner för din partner att du är svartsjuk. I samma ögonblick du gör det förlorar svartsjukan sin makt över dig.

Om du inte erkänner att du har problem med din svartsjuka kommer du istället ägna åt ogrundade anklagelser. Istället för att anklaga och misstänka din partner så berätta vad du känner ”Jag känner mig lite osäker nu när du skall iväg”. ”Jag skulle må bra av att du skickade sms under kvällen eller när du lägger dig”. Var inte rädd för att berätta för din partner om dina behov eller vad din partner kan göra för att hjälpa dig känna dig tryggare.

Våga vara sårbar

När du vågar erkänna att du är svartsjuk vågar du också visa dig sårbar. Att älska är att våga vara sårbar. Ha tillit till att det som kommer upp inte kommer röra till allt. Jag vet det är inte lätt men du måste våga släppa kontrollen och lita på att du kan hantera det som eventuellt kommer upp. Kom ihåg att du är i förhållandet, för att du bestämmer dig för att älska. Både du och din partner har valet att vara tillsammans då får ni samtidigt acceptera att det också finns lite spänningar när man kan tvingas visa sig sårbar.

Lär av din svartsjuka.

När du stannar upp vågar möta din svartsjuka har du också möjligheten att lära dig mer om dig själv och dina dina känslor. Om du till exempel blir svartsjuk när din partner spelar piano med en sångerska så kanske det finns något att lära sig av den historien, det kanske inte bara handlar om att det är en tjej utan att att du känner dig exkluderad.

Lita på din partner

Detta rådet låter väldigt banalt, men det är en viktig byggsten för att skapa ett lugn omkring dig. Du kan inte styra din partner om du vill må bra, du måste du släppa din svartsjuka. Det är inget fel att ha lite kontroll, men om du ger dig in och försöker kontrollera någon som du bara har indirekt och obefintlig kontroll på kommer du garanterat att få problem. Tänk på att agera kärleksfullt även om du har känslor av svartsjuka.

Hantera din egna stress

Om du är stressad av andra orsaker eller mår allmänt dåligt är risken stor att du kommer känna av din svartsjuka mer intensivt. Arbeta med din egna ångest genom att ta hand om dig själv med terapi men också motion, bra näring, meditation kan hjälpa dig.

Fråga om återförsäkring

Om du drabbas av det grönögda monstret och känner dig misstänksam, försök att i första hand använda dig av jagform när du pratar: ”Jag känner mig lite obekväm att din nya kvinnliga kollega och att ni spenderar så mycket tid tillsamman. Är det okej att vi pratar lite om det”. Om det låter riskabelt kom ihåg, du känner dig redan osäker. Det är bättre att ha en respektfull dialog än att du spyr ur dig anklagelser eller hot. Var också noga att du själv är transparant med dina egna relationer.

Fråga gärna men gör det med måtta

Det kan bli väldigt påfrestande om du upprepar samma fråga om och om igen. ”Vad tror du? Tror du han är på väg att trötta på mig. Hans gamla arbetskompis stängde sin Intsa idag jag tror han har en affär med henne”. Ju mer öppna du och din partner är emot varandra ju mindre svartsjuka kommer att blossa upp. Var vaksam att dina frågor inte övergår i polisförhör.

Ta en paus

Om du oroar dig dag och natt för att din partner sms:ar med andra eller träffar någon ta en paus. Om det är så att inga försäkringar kan lugna dig eller att du inte kan prata öppet om din osäkerhet så kan det var ett tecken på relationen kanske inte är så bra för dig.

Jonas Gåde

Jonas Gåde är kognitiv terapeut, föreläsare och arbetar med förändringsprocesser och alla typer av psykologiska problem. Han har skrivit flera böcker bland annat: Servicemanual till bättre liv som är Sveriges mest lästa bok i personlig utveckling 200000 läsare hittills.
Har du några frågor eller synpunkter
tveka inte maila eller ring
O708111161
info@lovetestnow.com

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s