Hur kan jag bli av med min svartsjuka del 3

450-466533094-rejected-man-proposing-marriage

Alla som försökt bemästra sin svartsjuka vet att det inte är helt lätt. Det påminner lite grann om att försöka styra en bil som fått vattenplaning. Det första du behöver göra är att bli medveten om dynamiken hos svartsjukan och hur den verkar och fungerar. När du förstår strukturen bakom din svartsjuka kommer du lättare kunna hantera dina känslor. Jag säger inte att det är lätt, men vill du förändras måste du börja förstå.

Hur allt hänger ihop.


Svartsjuka är väldigt komplex och verkar på flera olika nivåer både kognitivt (tankemässigt), känslomässig men också med autonoma reaktioner som ligger på en omedveten nivå.

Du kommer att behöva adressera alla dessa infallsvinklar annars är chansen stor att du lämnar dörren öppen för det destruktiva gröna monstret att slå klorna i dig. Om du verkligen vill göra effektiva förändringar behöver du tänka i nya banor.

Nedan följer en modell du kan använda för att komma till rätta med din svartsjuka.

Börja med att reflektera över om problemet handlar om dig eller din partner. Om din partner är otrygg och obalanserad kan du inte förvänta dig att din svartsjuka skall minska av sig själv. Om du är i ett otryggt förhållande kan du förvänta dig att din partner kommer fortsätta trycka på dina svartsjukeknappar.

Om du inser att svartsjukan är mer förankrad i dig bör du fundera på att stärka din självkänsla. Det här steget tillåter inte bara dig att äga problemet utan förväntar sig också att du tar ansvaret för dina känslor och ger dig själv möjlighet att ändra dem.

Om du äger ditt problem kan du ta ett första steg idag och börja arbeta med dig själv du kan ladda ner Servicemanual till ett bättre liv. Du är i gott sällskap 200000 har redan gjort det.

Börja med att gå tillbaka i din historia och hitta vilka grundläggande erfarenheter du har som skapat din svartsjuka. Om du vill komma till rätta med din svartsjuka måste du reflektera över vad du varit med om. Det finns ingen svartsjuke gen utan dina svartsjukekänslor hämtar sin näring från dina tidigare erfarenheter genom föreställningar (tanke om tanke) ex (”killar kan man inte lite på”) eller bilder och små filmer som du memorerat.

Förälder som varit otrogen
Mamma som sagt ”lita aldrig på karlar
Egna erfarenheter

När du hittat dina avtryck lär dig separera vad som är då från nu. Det kommer att ge dig ett tidsspann som hjälper dig att inte blanda nu med det som varit.

Vad vaksam på dina inre filmer

Det är lätt att måla upp skräckfilmer/fantasier. Det här är en sak att veta att intellektuellt att historierna du fantiserar om inte är sanna.

De flesta ångest relaterade problem hypokondri, Ocd, Bdd mfl. En hypokondriker till exempel känner lite spänningar vid revbenen börjar googla runt och hitter någon liten tråd om cancer i revbenen och vips visuallisear personen en canscersvulst vid revbenen som sen triggar paniken och så är karusellen igång, Svartsjukan opererar på samma sätt.
Vanligtvis har svartsjuka personer en tendens att aktivera det viusuella (synen) som skapar en fantasi i kombination med det kinestetiska vårt känslomässiga system. Filmerna eller bilderna du kommer att skapa är alltid negativa. Ibland kan det vara gamla filmer med det går också utmärkt att skapa en ny skräckfilm.
Istället för att se sin parter interagera normalt med sina kollegor på en after work skapar den svartsjuka personen en skräckfilm där hon ser sin partner dansa med alla dom kvinnliga medarbetarna speciellt med den mest attraktiva. Vad du behöver göra är att vara vaksam på dina inre bilder. Jag garanterar dig att om du slutar spela upp dessa skräckfilmer kommer du kunna minska dina destruktiva emotionella reaktioner avsevärt. Jag brukar hjälpa mina svartsjuka klienter att använda sin fantasi konstruktivt.
Din fantasi kan också leda dig till övertolkningar genom att du börjar tänka negativt om din partner. ”Hon tog kjol i kväll bara för att killarna locka till sig mer killar ”.

När du gör detta systematisk kommer du inte reagera lika starkt längre på scenarierna som ditt sinne föreställer sig. Svartsjukan och den inneboende rädslan blir mindre sanna.

P.s

Om du är i en relation med en svartsjuk  partner, och de vill att du skall göra avkall på din självständighet och ditt beteende för att deras svartsjuka blomma ut ta inte överansvar. Om de säger ”Om du inte gjorde så,  _____ så skulle jag inte reagera på det här sättet”. Den typen av språkbruk signalerar att du kan hamna i maktlös situation som bara eskalerar.

Jonas Gåde

Jonas Gåde är kognitiv terapeut, föreläsare och arbetar med förändringsprocesser och alla typer av psykologiska problem. Han har skrivit flera böcker bland annat: Servicemanual till bättre liv som är Sveriges mest lästa bok i personlig utveckling 200000 läsare hittills.
Har du några frågor eller synpunkter
tveka inte maila eller ring
O708111161
info@lovetestnow.com

 

Annonser

En tanke på “Hur kan jag bli av med min svartsjuka del 3

  1. Christina

    Hej Jonas och tack för din blogg.
    Jag undrar är tillitsproblem samma sak som svartsjuka, det jag undrar arbetar man på samma sätt med dessa bekymmer? Handlar allt om självkänslan när man har svårt för att lita på människor?
    Mvh
    CJ

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s