”Till och med när min partner är trevlig blir jag asirriterad”

IMG_0909.JPG

När ni möttes kändes det som om du och din partner hade vidrörts av samma stjärna. Sen hände något som gjorde att ni gled isär. Det är inte ovanligt att relationer börjar med stora förväntningar för att sen tappa all energi.

Om du upplever att du stör dig på din partner trots att vederbörande gör det mesta rätt, då är det inte bröllopsklockorna som ringer utan varningsklockorna. Jag vill inte måla fan på väggen bara för att det känns lite konstigt det är naturligt att relationer går upp och ner men om du stör på att din partner skall hämta en smörgås i kylen, då kan du vara nära något som jag kallar tipping point.

Du kan likna en Tipping point vid en brytpunkt som påminner om talesättet ”spiken i kistan”. Befinner du dig nära tipping point kan minsta lilla sak få dig att avsluta relationen. Jag minns en utbildning jag hade för många år sen för terapeuter där en av deltagarna berättade att hon hade fullt upp med båda barnen som var små och ena flickan fick ett astma anfall och ringde ambulans (detta hade hänt förr).

Hon bad sin man ta lillflickan men han hade inte tid för han skulle gå in i studion och spela in filmmusik. Just i det ögonblicket passerade han tipping pointen och han kunde aldrig återhämta relationen.

Många gånger föregår tipping pointen av att relationen under en längre tid varit inne i en negativ spiral. Inte sällan har det föregåtts av att:

Du har haft ett behov av eget space.

Du har arbetat hårt på relationen med din partner anstränger sig inte.

Du har varit utsatt för tunga svek.

Du har fått lägga dina egna ambitioner åt sidan för din partner.

Din partner har krävt för mycket uppmärksamhet av dig.

Din partner har för stort kontrollbehov.

När du ser in i framtiden så ser du inget klart du bör i vart fall kunna tänka dig ett par år i tiden framåt med den här partnern.

Här kan du testa din relation: http://www.lovetestnow.com

Jonas Gåde

Lämna en kommentar